Beskedet: Kundcentret stänger definitivt i juli

Inget mer kundcenter på resecentrum i Västervik. Detta eftersom de flesta väljer att köpa sina buss- och tågbiljetter på annat sätt, främst via KLT:s app.

Nu är det klart att kundcentret vid Västerviks resecentrum stänger i juli.

Nu är det klart att kundcentret vid Västerviks resecentrum stänger i juli.

Foto: Robert Preusse

Västervik2023-05-26 11:30

Som vi tidigare har berättat har Kalmar länstrafik, KLT, valt att inte göra en ny upphandling för driften av kundcentret vid Västerviks resecentrum. Nu står det klart att kundcentret stänger vid halvårsskiftet, den första juli, när nuvarande avtal löper ut.

– Vi ser i dag att kunder köper sina biljetter i andra försäljningskanaler och vi behöver löpande se över vår verksamhet för att kunna vara så effektiva som möjligt, säger Conny Karlsson, som är chef för affärsutveckling på KLT.

Väntsalen kommer att finnas kvar och drivas vidare som tidigare, där blir det inga förändringar, berättar han.

– Och för den som ändå vill kunna köpa sin biljett med kontanter över disk så har vi en återförsäljare i Coop Västervik i Allén, säger Conny Karlsson.

Det finns också en biljettautomat utanför stationen i Västervik, som är anpassad för att vara så tillgänglig som möjligt.

– Den är till exempel anpassad så att man ska kunna använda den även om man sitter i rullstol, säger Conny Karlsson.

Dessutom går det fortfarande att köpa biljett ombord på bussar och tåg.

– Den som vill ställa frågor angående hur och var man kan köpa biljetter framöver är också välkommen att ringa till vår kundtjänst, som har ganska generösa öppettider.

Sedan det byggdes 1879 har Västerviksborna kunnat köpa sina tågbiljetter här. Förutom i Västervik finns länstrafikens fysiska kundcenter fortfarande kvar i Kalmar, Nybro och Högsby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!