Besvikelse efter utebliven jÀrnvÀgssatsning

NÀr "den största jÀrnvÀgssatsningen i modern tid" presenterades av regeringen pÄ mÄndagseftermiddagen fanns inte Tjustbanan omnÀmnd. Och besvikelsen Àr förstÄs stor.

Varken Tjust- eller StÄngÄdalsbanan nÀmns i regeringens utvecklingsplan för infrastrukturen.

Varken Tjust- eller StÄngÄdalsbanan nÀmns i regeringens utvecklingsplan för infrastrukturen.

Foto: Ilkka Ranta

VĂ€stervik2018-06-05 15:00

Allians- och oppositionspolitikerna i Kalmar lĂ€ns landsting och VĂ€sterviks kommun Ă€r inte sena med att lĂ€gga skulden pĂ„ Socialdemokraterna som man menar har misslyckats med att driva frĂ„gan om en satsning pĂ„ Tjustbanan, och Ă€ven pĂ„ riksvĂ€g 35 (mellan Överum och Åtvidaberg).

HÀr följer nÄgra kommentarer frÄn lÀnets oppositionspolitiker:

– Misslyckandet manifesteras klart och tydligt. HĂ€r har lĂ€nets socialdemokrater, med Ulf Nilsson i spetsen, lovat att utnyttja sina kanaler in i regeringen för att Ă€ndra pĂ„ den preliminĂ€ra planen (dĂ€r Tjustbanan inte heller fanns med, reds anm). Planen fick Ulf Nilsson sjĂ€lv att göra analysen att Kalmar lĂ€n Ă€r en bortglömd enklav. Av det blev det nu intet, sĂ€ger Anders Åkesson, riksdagsledamot för Centerpartiet i Kalmar lĂ€n.

Hans partikamrat Ingela Nilsson Nachtweij fortsÀtter:

– Om Ulf Nilsson sĂ„g Kalmar lĂ€n som en bortglömd enklav, Ă€r ju norra lĂ€net en bortglömd enklav i enklaven nu, med socialdemokratiskt mĂ„tt mĂ€tt. Nu stĂ€lls lĂ€nets jĂ€rnvĂ€gar i vĂ€ntelĂ€ge och det Ă€r vĂ€ldigt farligt för framtiden, sĂ€ger Nachtweij.

Men Ulf Nilsson (S), ordförande i Regionförbundet Kalmar lÀn, lÄter kritiken rinna av sig och menar att det bara Àr att ta nya tag.

– Att varken Tjust- eller StĂ„ngĂ„dalsbanan finns med i infrastrukturplanen för perioden 2018–2029 innebĂ€r att vi tĂ„lmodigt mĂ„ste fortsĂ€tta att föra diskussioner med Trafikverket. FrĂ„n regionförbundets sida framhĂ„ller vi att vi kan tĂ€nka oss att satsa 100 miljoner kronor pĂ„ trimningsĂ„tgĂ€rder (upprustning av banan och diverse andra Ă„tgĂ€rder för ökad sĂ€kerhet) om staten kan gĂ„ in med en lika stor summa.

– Jag tycker att vĂ„ra argument för en satsning pĂ„ Tjustbanan, och pĂ„ riksvĂ€g 35, har varit och Ă€r goda. En bĂ€ttre jĂ€rnvĂ€gsförbindelse, och en bĂ€ttre bilvĂ€g, skulle för VĂ€sterviksbornas del ge bĂ€ttre förutsĂ€ttningar för arbets- och studiependling, och skulle Ă€ven skapa en större arbetsmarknad.

– Jag har inte gett upp hoppet, sĂ€ger Nilsson.

Kommunstyrelsens ordförande i VÀstervik, Tomas KronstÄhl (S), uttrycker stor besvikelse över mÄndagens besked.

– Vi har entrĂ€get kommunicerat vikten av att satsa pĂ„ bĂ„de Tjust- och StĂ„ngĂ„dalsbanan. Genom Ă„ren har vi haft flera ministrar hĂ€r pĂ„ besök. Men det tycks inte ha nĂ„gon betydelse vem som sitter vid makten. Alliansregeringen lyssnade inte heller, och det beror pĂ„ att vi Ă€r för fĂ„ vĂ€ljare i den hĂ€r delen av landet. Just nu kĂ€nns det tungt men man fĂ„r inte ge upp.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om