Betongbilarna från Jenny fick köra fem mil till Stickan

- På torsdagen skulle vi gjuta det allra sista på Skanskas hus vid Stickan och tvingades nu hyra in extra betongbilar för att hinna med alla transporter den långa omvägen runt Gamlebyviken.

Stressig gjutning. På grund av brohaveriet fick alla betongbilar till Skanskas bygge vid Stickanområdet på torsdagen köra runt Gamlebyviken när de skulle ta sig den korta biten från betongfabriken i Jenny ut till Stickanområdet. Foto: ANDERS STEINER

Stressig gjutning. På grund av brohaveriet fick alla betongbilar till Skanskas bygge vid Stickanområdet på torsdagen köra runt Gamlebyviken när de skulle ta sig den korta biten från betongfabriken i Jenny ut till Stickanområdet. Foto: ANDERS STEINER

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-06-22 00:25
Det säger Sven Lindkvist, ägare till företaget Tjustbetong i Jenny.
I stället för att köra ett par kilometer genom stan, från Jenny ut till Stickanområdet fick bilarna på torsdagen efter brohaveriet köra fem mil via Gamleby.
- Jag insåg tidigt att våra två betongbilar inte skulle hinna med att mata den stora betongpumpen vid Stickan. Jag hyrde därför in en extra betongbil från ett företag i Åtvidaberg. Den hade betong med sig därifrån när den kom på morgonen.
Resten av dagen körde Åtvidabergsföraren Thomas Kambrink ytterligare tre, fyra turer med betong mellan Jenny och Stickan-området.

I bland mötte han någon av de andra två betongbilarna från Västervik på den mycket smala Norrlandsvägen. Då blev det mycket trångt.
- Vi skulle ha utfört ytterligare ett par gjutningar vid byggarbetsplatser i Piperskärr och på Värmvik under torsdagen. Vi tvingades dock skjuta upp de jobben på grund av brohaveriet. Alla långkörningarna runt Gamleby tog för lång tid för att vi skulle hinna med.

- Ett problem med betongbilar är att, trots att betongtanken hela tiden snurrar, lasten kan stelna om transporten tar alltför lång tid, säger Sven Lindkvist.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om