Betygen lägre än vad proven visar

BetygenNiornas slutbetyg i Västerviks kommun borde ha varit högre, om lärarna här hade gjort samma bedömning som sina kollegor i övriga riket. Den slutsatsen dras i den kvalitetsredovisning för 2011 som barn- och utbildningsnämnden har antagit.

Esbjörn Grandalen.Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Esbjörn Grandalen.Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvi

Västervik2012-06-05 16:13

Esbjörn Grandalen, kvalitetsutvecklingschef på barn- och utbildningskontoret, har jämfört slutbetygen i nian med resultaten på de nationella proven för eleverna i kommunens skolor.

Han har då reagerat på att betygen ligger lägre här än för riket som helhet, fastän resultaten på de nationella proven ligger ungefär på samma nivå som för andra niondeklassare i Sverige.

I svenska och engelska har kommunens nior haft ungefär samma resultat som i övriga landet, medan resultaten i matematik de flesta åren har legat under rikssnittet, utom i fjol och 2006.

- Om vi skulle sätta betyg som i övriga riket så skulle vi hamna till och med över riksgenomsnittet, säger Esbjörn Grandalen.

Men i stället har lärarna i Västerviks kommun varit tuffare i sina bedömningar än sina kollegor ute i övriga landet, vilket har gjort att eleverna här har fått lägre betyg än de skulle ha fått om de hade bott någon annanstans.

- Det visar att vi har ett jobb att göra att skapa likvärdighet i bedömningen och betygsättningen, säger Esbjörn Grandalen.

Han konstaterar att de nationella proven inte ska ses som examensprov, men de ska vara en hjälp för läraren i bedömningsarbetet.

Enskilda elever kan förstås få bättre eller sämre betyg än vad de nationella proven visar, men om man ser till alla elever i kommunen, tycker Grandalen att de borde ha fått högre betyg än vad de sedan har fått.

Han säger också att det har blivit bättre. I fjol skedde en markant förbättring med rejält minskade skillnader, så det går åt rätt håll.

Kommunen jobbar med frågan, med målet att få samma bedömning inom och mellan skolorna.

Esbjörn Grandalen vill också lyfta fram att det har skett stora förbättringar av elevernas resultat, på alla nivåer i skolan i Västerviks kommun.

Som exempel nämner han den bedömning som lärarna gör av elevernas måluppfyllelse i femman. Där har resultaten förbättrats i tolv av 16 ämnen förra året, jämfört med året innan. I tre ämnen ligger resultaten på samma nivå. Endast i geografi syns en marginell försämring av andelen elever som har uppnått målen, från 91 till 90 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om