Bilföretag fälldes i reklamationsnämnden

Ett bilföretag i Västervik har fällts av allmänna reklamationsnämnden.
Nämndens bedömning är att företaget är skyldigt att betala en kund ersättning för de reparationer som utfördes innan köpet gick tillbaka.

Västervik2007-03-09 00:25
En kvinna från Stockholmstrakten köpte en Volvo V70 hos ett bilföretag i Västervik i maj förra året. Priset var 155 000 kronor.
Vid köpet uppgavs att det fanns airbag vid passagerarsätet och CD-växlare. Det visade sig att inget av detta fanns i bilen.
Köpet gick tillbaka i september förra året. Kvinnan hade kört 600 mil och fick 10 000 kronor i avdrag på köpeskillingen. Men hon nöjde sig inte med detta. Hon ville ha ersättning på nästan 12 000 kronor för reparation av ac:n, arbetskostnad för att försöka montera cd-växlaren, besiktningsavgift och bilskatt.
Bilföretaget har gått med på att återbetala bilskatten men inget mer.
Nu kommer ARN:s utlåtande och det är ett bakslag för bilfirman som tvingas ersätta kvinnan för de reparationer hon utfört under tiden som hon var ägare till bilen.
Enligt bilföretaget har det aldrig diskuterats vid återköpet att kvinnan skulle få ersättning.
I sitt yttrande till ARN har bilföretaget i sin tur hotat att kräva kvinnan på pengar för reparationer som aldrig blev utförda. Enligt företaget ska hon ha lovat att åtgärda ett sporadiskt fel på DSTC-systemet. Det var inte gjort när bilen återköptes. Det kravet får bli en senare historia. Nu ska bilföretaget först betala ut nästan 12 000 kronor till kvinnan enligt ARN.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om