Bilköerna fortsätter i Söderköping

Alla inblandade är helt överens. Det spektakulära båtlyftet över E 22 är den bästa och billigaste lösningen på trafikproblemen i Söderköping. Men pengar finns inte förrän om 20 år, såvida inte privata intressen investerar i vad som kommer att bli en enorm attraktion på Göta kanal.

Västervik2007-01-18 15:54
Sju trafikljus i lilla Söderköping och som grädde på moset ideliga broöppningar i Göta kanal har gjort orten ökänd som en bromskloss under sommarens trafik på E 22.
I framtiden försvinner de timslånga bilköerna. Istället leds trafiken väster om Söderköping och över Göta kanal byggs en båtlyft. Totalkostnaden är 450 miljoner kronor.
En tunnel under kanalen skulle kosta 680 miljoner och inte alls ha samma attraktionskraft som båtlyftet som i jämförelse blir rena skådespelet och väntas locka horder av nyfikna till Söderköping.

Det är bara ett litet problem. Pengarna.
? Båtlyftet och den nya vägsträckningen är väl förankrat hos vägverket, säger regionchefen Rolf Johansson. Men vi måste få in projektet när vi reviderar vår nästa plan som omfattar tiden 2010 till 2019. Byggtiden beräknas till tre år. Privata investeringar skulle dock kunna påskynda projektet betydligt och vi ska sondera terrängen rejält.

Läs mer i morgondagens papperstidning och i nättidningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om