"Biogas bäst för tåg och bilar"
- Vi ska helt klart satsa på snabba och moderna tåg mellan Västervik och Linköping. Och dessa tåg ska givetvis köras på biogas. Även bilar och lastfordon måste i framtiden drivas med biologiska bränslen.
Satsar på Tjustbanan. Vi ska satsa på snabba, moderna tåg mellan Västervik och Linköping. Och dessa tåg ska köras på biogas. Även bilar och lastfordon måste drivas med biologiska bränslen i fortsättningen. Det sade miljöpartiets språkrör Peter Eriksson då han på lördagen besökte Västerviks kommun. Här ses han tillsammans med värden Akko Karlsson från miljöpartiet de gröna i Västerviks kommun. Foto: ANDERS LILJEGREN
Foto: Fotograf saknas!
- När nu också Kina och Indien börjar bli storkonsumenter kan all världens olja vara helt slut om bara 40-50 år.
Peter Eriksson anlände redan på fredagskvällen till kommunen, där han tog in på ett enkelt bed & and breakfast i Björnholm.
- På fredagskvällen var vi sedan tillsammans med ett gäng lokala miljöpartister ute och åt middag på restaurangen i Tindered. Krögaren Harald Hjalmarsson hann dock inte prata med oss, eftersom det tydligen just hade inträffat stora saker i samband med en utbyggnad av ert fängelse, säger språkröret skrattande till VT.
Lördagens besök, där Akko Karlsson med flera från miljöpartiet de gröna i Västerviks kommun var värdar, var utformat som en "bioenergiträff" och inleddes redan under tidiga morgontimmar med ett studiebesök på Överums skola.
Där tittade man närmare på den nya pelletspanna på 300 kW som Bostadsbolaget låtit installera i stället för den törstiga oljepanna som fram till för ett par år sedan värmde upp de 7 500 kvadratmeter stora skollokalerna.
- Bostadsbolaget sparar nu 400 000 kronor om året i lägre bränslekostnader samtidigt som luften i Västervik blir renare, säger Akko Karlsson som berättar att Bostadsbolaget i dag satt in sammanlagt tolv pelletspannor i större fastigheter runt om i kommunen.
Precis som i Västervik rasar folk även i Norrlands glesbygder mot det ständigt stigande bensinpriset. Peter Eriksson, som själv kommer från Kalix, håller med om att bensinpriset är väldigt högt just nu.
- Och det kommer inte att bli lägre. Det kan på sikt till och med bli dubbelt så högt, det vill säga uppemot 25 kronor litern.
Av dagens 12 kronor utgör ju 7:40 skatter och andra avgifter till staten. Kan man inte bara sänka skatten på bensin?
- Nej, det är fel väg. Vi behöver i stället påskynda en hållbar energiomställning till biobränslen. Vi får också börja köra med bränslesnålare bilar som drivs med biogas eller etanol.
Vid förhandlingarna om vårbudgeten fick miljöpartiet fram extrapengar till Rikstrafiken, vilket kommer bland annat Stångådalsbanan till del.
- Jag kommer att arbeta för att även Tjustbanan mellan Västervik och Linköping nu blir moderniserad så snart det bara går. Det är ytterst viktigt att Västervik får snabba kommunikationer med Linköping och övriga Sverige, säger Peter Eriksson som faktiskt är förstanamn på miljöpartiets länslista till riksdagen i Kalmar län.
Peter Eriksson, född i Tranås, är för övrigt förstanamn även på tre andra länslistor: i Jönköpings, Östergötlands och Norrbottens län.
- Jag har både föräldrar och min syster på Öland. Nu vill jag gärna hjälpa miljöpartiet i Kalmar län att göra ett bra val i september. Jag avser därför att vara mycket i Kalmar län inför valet.
Peter Eriksson betonar gärna att hans parti i vårbudgeten lyckades få loss en miljard kronor extra per år, fram till 2013, i satsningar på landsbygdsutveckling.
- Dessa sju miljarder ska användas till energiomställning, turism samt utveckling av livsmedel och jordbruket. I bland annat norra Kalmar län.
Med på lördagens energiträff fanns även marknadschef Peter Undén från företaget Svensk Biogas i Linköping. Han berättade att biogaståget till Västervik efter alla bakslag nu äntligen skulle komma igång.
- Det blir premiär för den första ordinarie turen klockan måndagen den 10 april klockan 05.58 från Linköping.
Med på mötet med miljöpartiets språkrör fanns även Kicki Ohlsson och Örjan Christiansson från LRF. Under en längre fikapaus ville givetvis de båda veta vilken typ av biobränslen bönderna egentligen ska satsa på framöver.
- Det finns mycket marginalmarker som skulle kunna utnyttjas till lokal energiproduktion i form av till exempel vall för rötning, sade Örjan Christiansson.
Även i övrigt diskuterades en hel del kring den gröna skatteväxlingens alla effekter kring fikabordet.
Peter Eriksson framhöll själv en ny, intressant restprodukt inom massaindustrin som kallas svartlut.
- I framtiden skulle faktiskt 40 procent av allt fordonsbränsle i Sverige kunna utvinnas ur denna restprodukt, vilken därmed ju användas en gång till.
Senare under lördagen medverkade miljöpartiets Peter Eriksson vid en valupptakt för Kalmar och Östergötland på Valstadskolans Naturbruksgymnasium i Gamleby.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!