Biogaståget Amanda står och väntar på att användas

I juni 2010 levereras fyra nya, toppmoderna tåg till Tjustbanan mellan Västervik och Linköping. Om var och varannan tågavgång fortsätter att ställas in som nu finns dock risk att dagens tågresenärer vid det laget hunnit tröttna och övergått till andra färdmedel.

Västervik2008-12-31 00:07
- Nej, så illa tror jag inte att det blir. Våra fem gamla Y1:or ska efter genomgående reparationer snart vara betydligt mera funktionsdugliga och driftsäkra, säger Anders Nyberg, trafikchef hos tågoperatören Veolia.- Resenärerna har mycket att se fram emot. De flesta vet att det snart kommer fyra splitter nya tåg till Tjustbanan.På tisdagen fick samtliga åtta tågavgångar från Västervik ställas in på grund av fordonsbrist. Flera av de gamla Y1:orna var trasiga och stod på verkstad. Samtidigt står det omskrivna och miljövänliga biogaståget Amanda oanvänt, i perfekt skick, i Linköping. Varför?
- Amanda är färdigreparerad och står klar, det stämmer. Vi körde ett antal provresor fredagen den 5 december mellan Linköping och Norrköping med en större delegation från näringsdepartementet, säger Anders Nyberg.- Amanda är dock inte trafiksatt ännu. Jag vet inte vilket datum det kommer att bli. Fler förare måste först utbildas i biogaskörning och vi ska teckna avtal med Tekniska Verken i Linköping samt Östgötatrafiken/KLT om underhåll, tankning av biogas med mera, tillägger han.Enligt Anders Nyberg har det totala resandet mellan Västervik och Linköping inte minskat sedan i somras på grund av alla inställda tåg.- Men visst blir en och annan säkert irriterad över att tågen inte går som de ska. Störningarna får inte hålla på alltför länge.Först under våren 2010 levereras de fyra nya tyska tågen som är av typen Itino från Bombardier. Tågen ska börja trafikera Tjustbanan i samband med tidtabellskiftet i juni samma år.
140 km/tim
Motorvagnen Itino byggs i Tyskland av Bombardier. Itino är 39 meter långt och har 100 sittplatser. Tågsetet väger 79 ton och kostar runt 40-50 miljoner per styck.Det finns även en kingsize-version av Itino som är 59 meter lång med 164 sittplatser.Itinovagnen har en maxfart på 140 kilometer i timmen, men banan Västervik-Linköping tillåter för närvarande bara 100-110 km/tim. Förbättringsarbeten krävs alltså före juni 2010.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om