Biogaståget gjorde entré i Västervik
Igår tågade biogasen in för uppvisning i Västervik, men än är det långt kvar till avgång för kommunens senaste miljösatsning.
Förespråkar biogas. Peter Undén på Svensk Biogas ser stora möjligheter med biogasdrivna tåg på landets 240 mil av oelektrifierade järnvägar. FOTO: MATTIAS AHLM
Foto:
- Det är ett nygammalt namn som det här tåget har haft tidigare, förklarade Hjalmarsson.
Amanda bygger på en äldre motorvagn av modell Y1 som gått på Tjustbanan sedan början av 1980-talet. Men under skalet har underhållsföretaget Euromaint och Svensk Biogas försett vagnen med två moderna biogasmotorer, uppfräschad inredning, eluttag till datorer och GSM-förstärkare för bättre mobiltelefonstäckning.
Redan i höst är det tänkt att tåget ska tas i trafik men innan dess återstår en del arbeten med bland annat testkörning, utbildning av personal och intrimning av kylsystemet.
- Vi har haft problem med att motorerna blir för varma på längre körsträckor, så det ska ordnas till, säger Peter Undén, marknadschef på Svensk Biogas.
Men den avgörande frågan nu för biogassatsningen är om Amanda kommer att få något ställe att tanka på i Västervik. Men med på tåget kom inga nya besked om framtiden för den planerade biogasmacken. Som VT skrivit om tidigare har den planerade tankanläggningen vid stationen överklagats av boende i närheten. Prövningen av ärendet kommer nu att behandlas med förtur på en högre instans och kommunen är hoppfull.
- Mack blir det, sen får vi se var det blir, säger Harald Hjalmarsson.
Det nuvarande förslaget på placering har stor betydelse för projektet och om ärendet drar ut på tiden kan tågsatsningen riskera att flytta till någon annan linje.
- Tåget är basen i den här satsningen, men mycket kan påverkas av en överklagan, säger Peter Undén på Svensk Biogas.
- Säger länsstyrelsen nej kommer vi inte att driva ärendet vidare, då får vi försöka hitta en annan lösning, säger Harald Hjalmarsson.
Blir det väl grönt ljus är anläggningen monterad på två till tre veckor och förhoppningarna är stora. Biogas är i fokus i kommunens strategi att minst femtio procent av fordonsparken på sikt ska drivas med förnyelsebart bränsle. En satsning som kommer skapa behov av mer än en mack och även skapa förutsättningar för en ny marknad.
- Jag är ingen vän av nya skatter, men oavsett styre kommer vi nog snart få betala mer för bränsle och då är det här ett steg i rätt riktning, säger Harald Hjalmarsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!