Bjud på säker studentskjuts

Fredagen den 9 juni släpps en ny kull studenter ut från Västerviks gymnasium. Då hör det ofta till festligheterna att de glada ungdomarna ska skjutsas i utsmyckade fordon av olika slag.
- Tänk på att kolla upp säkerheten noga inför transporten så att den lyckliga dagen inte förvandlas till en katastrof, säger närpolischef Per Adlersson i Västervik.

Säker skjuts. När studenterna nu snart körs hem i olika typer av specialfordon är det ytterst viktigt att tänka på säkerheten, så att den lyckliga dagen inte förvandlas till en katastrof. Denna bild av väl inburade studenter i Västervik togs i juni 2005 då ett våldsamt skyfall utbröt just under studentkortegen Arkivfoto: ANDERS LILJEGREN

Säker skjuts. När studenterna nu snart körs hem i olika typer av specialfordon är det ytterst viktigt att tänka på säkerheten, så att den lyckliga dagen inte förvandlas till en katastrof. Denna bild av väl inburade studenter i Västervik togs i juni 2005 då ett våldsamt skyfall utbröt just under studentkortegen Arkivfoto: ANDERS LILJEGREN

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2006-05-30 00:25
- I Västervik har vi dessbättre varit förskonade från olyckor i samband med transport av studenter, men på andra håll i landet har det inträffat otäcka olyckor. En sådan glädjens dag vill man verkligen inte att något händer ens ungdomar under transporten.
Per Adlersson påpekar att den som kör har ett stort ansvar för sina passagerare.
- Stora risker finns även efter själva kortegen, då var och en av studenterna ska köras hem. Inte sällan i en inlånad cabriolet.

- Under kortegen går det i regel sakta, men vid den efterföljande körningen runt på stan och hemtransporten kanske studenten sitter väldigt högt i en öppen bil. Samtidigt kan det gå fort ibland. Då kan en olycka vara nära.

Tyvärr är säkerheten i bland dålig vid studenttransporter och liknande, när de åkande färdas på lastbilsflak eller släpvagnar.
- Det finns, både på polisens (polisen.se) och vägverkets (vv.se) hemsida, ett antal regler som är viktiga att hålla sig till för att färden ska bli så säker som möjligt, säger Per Adlersson.

- Ska ungdomarna stå på en vagn eller ett flak så måste det finnas ett kraftigt räcke. Räckena ska hålla för tryck från många personer samtidigt.
På ett lastbilsflak får man endast ta med passagerare i ett sådant antal, eller placera dem på ett sådant sätt, att fara inte kan uppstå. Flaket måste inrättas så att personskador hindras eller begränsas vid en olycka eller kraftig inbromsning.

Vid färd på släpvagn får fordonskombinationen bestå endast av dragfordon och ett tillkopplat fordon. Skyddsräcken ska finnas och säten och eller bänkar ska vara fastsatta.

Helst ska alla sitta ned. Det har hänt att fordon tippat när alla samlats på en sida av flaket.

Passagerare ska vid alla transporter kunna kontakta föraren genom ett signalsystem. Det kan räcka med en "pingla" i förarhytten med ett snöre ut till passagerarna. Föraren ska ha körkort med lägst behörighet B.
Flaket fullt av studenter
Föraren av ett fordon är alltid ansvarig för sina passagerares säkerhet.
Polisen ska meddelas i förväg om färdväg och tidpunkt.
Kör sakta. Max tillåten fart är 20 kilometer i timmen.
Ta hänsyn till fordonets höjd och bredd innan ni bestämmer färdväg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om