"Blir lite panik när det blir kallt"

När vintervädret slår till blir det full fart i däckverkstäderna. Alla bilägare tycks vilja byta däck på en och samma gång.

Förvaring. Här hastar Skobes lagerchef Börje Carlsson förbi i däckhotellet.

Förvaring. Här hastar Skobes lagerchef Börje Carlsson förbi i däckhotellet.

Foto: Kristina Westring

Västervik2016-11-08 19:21

– Det är stressigt, men läget är under kontroll, säger Christer Ingmarsson, som har ansvar för däck på Tylles i Västervik.

Det blir mycket kvälls- och helgjobb under den här perioden. På Tylles är det dock inga långa väntetider.

– Vi fixar bytet till dagen efter. Vi är ju ganska nya och det kan vara en anledning till att det rullar på smidigt.

Själva däckdelen har funnits i ungefär sex månader och Tylles flyttade in i de nya lokalerna på Lunnargatan för ett år sedan. Nu när det är däckbytartider ligger fokus på just det. Fler händer än vanligt lyfter och monterar av och på hjul i snabb följd.

– Det blir nästan lite panik när det blir kallt och halt. Att byta däck verkar vara något man skjuter på till sista stund.

Christer Ingmarsson har många års erfarenhet i yrket och han råder bilägare att planera däckbytet i god tid.

– Vi ger kunderna personliga råd. Det handlar ofta om hur och var man kör. Kör man bara i stadstrafik är en sorts däck bäst till exempel.

Han rekommenderar även att prata med flera olika däckfirmor om man är osäker. En bra garanti är att anlita någon som är med i Däckspecialisternas riksförbund.

– De som är med där har genomgått en däckutbildning och har en licens.

Även på Skobes bil i Västervik är det däckavdelningen som är mest hektiskt just nu. Servicechef Fredrik Strömberg säger att det ringer mest hela tiden och för närvarande är det ungefär fem dagars väntan på att få sina däck skiftade.

– Vi prioriterar de som har sina däck förvarade hos oss, säger han.

Däckhotellet på Skobes är minst sagt stort. Däck ligger prydligt staplade fyra och fyra ända upp i nock.

– I år gjorde vi en rejäl ombyggnad och flyttade in all däckförvaring. Vi har runt 600 bilars däck här och vi planerar för ännu en utbyggnad med plats för minst lika många till, säger Fredrik Strömberg.

Varför har det blivit vanligare att anlita däckhotell?

– Jag tror det beror på att däcken blir större. Nya bilar har hjul som är svåra och otympliga att hantera på egen hand. Vi tvättar och sköter däcken.

Det finns ingen anledning att vänta med att sätta på vinterdäcken enligt Fredrik Strömberg. Dubbdäck är tillåtet från och med den 1 oktober.

– Däcken mår bra av att köras på torr asfalt en stund innan vinterväglaget sätter in, säger han.

Inne i däckverkstaden på Skobes är däcktekniker Stefan Gustafsson i färd med att tvätta däck.

– Ja, lägg på hjulen redan i oktober. Här kör vi ut en nyskiftad bil var tionde minut. Jag brukar be kunderna kolla mönsterdjupet på däcken så det inte blir en otrevlig överraskning när man väl står och ska byta. Plocka även fram hjullåset, så går det snabbare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om