Bönders hjälpinsatser efter elavbrott ska bli effektivare
Det är bara fyra månader sedan orkanen Gudrun drog fram över södra Sverige, där både skogar och elledningar fick ta emot oerhört mycket stryk. Lantbrukarnas riksförbund, LRF, och Sydkraft Nät AB har sedan länge ett etablerat samarbete som avser hjälp vid elavbrott. Samarbetet fungerar dock inte fullt ut på alla håll.
Nu vill Sydkraft förändra arbetet i stödgrupperna så att det blir mera enhetligt över hela Kalmar län.
Under kvällen diskuterade LRF:s kommungrupper i norra Kalmar län och Sydkraft hur stödgrupperna i fortsättningen ska kunna organiseras. Deltagande kommungrupper var Mönsterås, Högsby, Oskarshamn, Hultsfred, Västervik och Vimmerby.
- Redan innan Gudrun slog till hade vi börjat uppdatera stödgruppernas arbete, säger Sven Bergman som är områdesansvarig på LRF Sydost.
- På de flesta ställen har arbetet fungerat bra, men på andra platser har det varit lite si och så. På några håll har stödgruppernas arbete varit väldigt dåligt.
Fram till i dag har en viss lantbrukare haft ansvar för en viss ledningsgata. Nu byggs i stället upp ett nytt samarbete, där det förmodligen kommer att bli färre personer som får ansvar för ett större geografiskt område.
- Förmodligen utses en person i varje kommun som blir lite av spindeln i nätet. I stora kommuner utses även mindre underavdelningar, säger Sven Bergman.
LRF-medlemmarnas stora styrka är deras lokalkännedom. De kan via telefon berätta för Sydkrafts mannar exakt var träd hänger mot en kraftledning och de kan också exakt tala om hur reparationsfolket snabbast tar sig dit.
- Då går det fortare att få strömmen tillbaka. Ofta tar bonden själv bort trädet för att därefter ringa tillbaka till Sydkraft och säger att "nu kan ni slå på strömmen igen". Vid sådana insatser har vi av säkerhetsskäl alltid kontakt med någon ansvarig på Sydkraft, betonar Sven Bergman.
Under tisdagskvällens träff talade man också en hel del om alla de erfarenheter lantbrukare/skogsägare och elbolagspersonal gjort i samband med orkanen Gudrun. Allt för att dra lärdom inför framtiden.
- Sydkraft gör verkligen allt för att reparationsarbetena ska fungera effektivt vid ett elavbrott. De har alltid varit väldigt välvilliga mot oss, säger Sven Bergman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!