Borgerlig kritik mot skattehöjning

Den röd-gröna landstingsledningen i Kalmar län kommer att plocka in 120 miljoner kronor i höjda skatter, men den kommer bara att lägga 50-60 miljoner kronor på den utlovade kollektivtrafiksatsningen. Det hävdar den borgerliga oppositionen.

Västervik2011-05-03 00:00

VT har tidigare berättat om den satsning på kollektivtrafiken som ska göras i Kalmar län under de kommande åren. Trafiken ska utökas för 200 miljoner kronor. Hälften räknar man med ska finansieras med ökade biljettintäkter, och hälften ska finansieras med en höjd skatt på 25 öre från och med 2012.

25 öre i skattehöjning kommer att ge landstinget 120 miljoner kronor. Den borgerliga oppositionen hävdar att landstinget kommer att plocka in mer pengar än man har behov av:

- En stor del av de ökade kostnaderna kommer först 2014-2015. 2012 kommer kostnaderna för kollektivtrafik bara att stiga med 50-60 miljoner kronor, säger centerpartisten Christer Jonsson.

Han tror också att förbättringarna i kollektivtrafiken till viss del kan finansieras genom effektiviseringar. Vid årsskiftet upphör KLT som ett självständigt bolag, och blir en förvaltning inom landstinget. Då borde det gå att få ner kostnaderna för administration.

Christer Jonsson utesluter dock inte att det behövs en skattehöjning för att få råd med satsningen på kollektivtrafik.

- Men det är inte i närheten av 25 öre för 2012.

Exakt hur mycket, och hur mycket som man skulle behöva höja till 2014 då satsningen kommer att vara fullt utbyggd vet han inte än. Den borgerliga oppositionen ska återkomma med exakta besked.

Det socialdemokratiska landstingsrådet Anders Henriksson försvarar skattehöjningen:

- Vi har sagt att vi gör en enda skattehöjning för att satsa på kollektivtrafiken. Vi höjer fullt ut med en gång, istället för att höja två-tre gånger etappvis.

Vad kommer ni att göra med de 40-50 miljoner som blir över under 2012?
- De ska också gå till kollektivtrafiken. Alla pengar som vi får in från skattehöjningen är öronmärkta för kollektivtrafiken.

Landstinget kommer att få in mer än de 100 miljoner man pratat om. Det belopp som överstiger 100 miljoner tror Henriksson behövs som en buffert för merkostnader när landstinget tar över ansvaret för hela trafiken från kommunerna. Han vill att skattebetalarna inte ska vara oroliga för att det utökade ansvaret för kollektivtrafiken ska betyda att landstinget får ta pengar från någon av sina andra verksamheter.

Ny huvudman - mer trafik

I dag drivs länets kollektivtrafik i bolaget Kalmar Länstrafik AB, KLT. Bolaget ägs gemensamt av landstinget och länets kommuner. Verksamheten finansieras dels av biljettintäkter, dels av bidrag från ägarna.

Från och med årsskiftet blir landstinget ensam huvudman. Bolaget KLT avvecklas, och istället blir länstrafiken en del av landstingets förvaltning.

Eftersom landstinget får höjda kostnader, och kommunerna sänkta, till följd av förändringen görs en skatteväxling med 41 öre från kommunerna till landstinget.

Samtidigt har landstinget och kommunerna kommit överens om att det behövs en satsning på utbyggd kollektivtrafik. Den finansieras med en höjning av landstingsskatten på 25 öre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om