Ett bakslag för Linköping, men ett glädjebesked för Västervik.
Så kan måndagens förhandlingsbud om ett järnvägsstopp i Linköping längs med de framtida snabbtågslinjerna sammanfattas.
Linköping har velat att snabbtåget ska gå under jord, genom Linköping med en station i centrum. Nackdelen för Västervik är att det skulle bli svårt att ordna en bra anslutning mellan Tjustbanan och snabbtåget.
– Det har funnits ett förslag att Tjustbanan och Stångådalsbanan skulle sluta i Tannefors, och att det skulle gå buss vidare till centrum, säger Harald Hjalmarsson (M), kommun- och regionpolitiker som arbetat med frågan.
I förhandlingsbudet från staten går höghastighetsbanan utanför Linköping längs med E4:an. Ett anslutningsspår skulle byggas in till Linköping där ett nytt resecentrum skulle byggas ovan jord nära nuvarande Saab Arena.
– Då blir det enklare att bygga en bra anslutning för Tjustbanan, säger Harald Hjalmarsson.
Nackdelen är att det inte är säkert att alla avgångar på höghastighetsjärnvägen kommer att gå in till Linköping, eftersom resan in till centrum kommer att innebära en tidsförlust.
Reaktionerna i Linköping var häftiga i går:
– En förbifart är en tekniskt dålig och samhällsekonomiskt olönsam lösning. En sådan är vi inte beredd att medfinansiera, sade Kristina Edlund (S), kommunalråd i Linköping till Corren.
Kan Linköping minska i betydelse som stationsort med det här?
– Det hoppas jag inte. Linköping är en tillväxtort, och med höghastighetsbanan så kommer staden att hamna inom dagspendlingsavstånd från Stockholm, säger Tomas Kronståhl (S), kommunalråd i Västervik.
Hur kommer Västerviks kommun och Kalmar län att agera framöver?
– Närmast kommer Ulf Nilsson (S) och Christer Jonsson (C) från Regionförbundet kommer att ta träffa Östergötland. I mars kommer Västerviks kommun att träffa Linköping och Åtvidaberg för att diskutera gemensamma frågor, säger Tomas Kronståhl.
Kronståhl tycker att det är viktigt att Kalmar län håller ihop internt.
– Jag tror att våra chanser ökar om vi ser Stångådalsbanan och Tjustbanan som ett gemensamt trafiksystem.
I presentationen av höghastighetsjärnvägarna pekades stråket Linköping – Västervik ut som ett viktigt bistråk till höghastighetsbanan. Just nu kvalitetsgranskas ett antal olika alternativ till hur den trafiken ska bedrivas. Trafikverket har tidigare förespråkat en nedläggning av Tjustbanan, och en satsning på väg. Det finns dock tre scenarier där järnvägstrafiken finns kvar med varierande grad av upprustning.
– Vi väntar på resultatet av kvalitetsgranskningen. Det kan komma mycket snart, säger Anna Wildt-Persson på Trafikverket.
Regionförbundets ordförande Ulf Nilsson (S) tycker att överlevnadschanserna ökat med måndagens besked.
– Förhandlaren HG Wessberg nämnde Tjustbanan som en viktig anslutningssträcka till höghastighetsbanorna. Då ska det mycket till för att lägga ner.