Branschens larm: Ny upphandlingsregel kan bli taxibolagens fall

Region Kalmar län är i en pågående upphandling som oroar Västervik taxi. 
De menar att det kommer bli svårare för små taxiföretag att lägga anbud på bland annat skolskjutsar. Detta kan skapa konsekvenser för taxiföretagen och skolbarn, men indirekt också kroggäster.

"Om upphandlingen fortsätter att rikta sig mot stora bolag har vi ingen chans att finnas kvar", säger Muhened Al Mahdawi, VD Västerviks Taxi

"Om upphandlingen fortsätter att rikta sig mot stora bolag har vi ingen chans att finnas kvar", säger Muhened Al Mahdawi, VD Västerviks Taxi

Foto: Tuva Strand

Västervik2025-06-29 20:00

– Enligt lagen får de inte göra så här, och de gjorde det ändå, säger Al Mahdawi, vd för Västervik Taxi, och rycker på axlarna.

Han syftar på Region Kalmar läns pågående upphandling av linjetrafik med buss, skolskjuts och serviceresor. I upphandlingen kan bara företag som kör både buss och taxi lägga anbud. Det innebär att renodlade taxiföretag riskerar att slås ut helt. Därmed anser Al Mahdawi att regionen bryter mot konkurrenslagen och lagen om offentlig upphandling.

– Om fler aktörer får lägga anbud blir det större konkurrens och det billigaste alternativet vinner. Nu kommer skattebetalarna behöva betala ett högre pris, säger Al Mahdawi.

Västerviks Taxi har därför tillsammans med Oskarshamn Taxi, överklagat beslutet till Förvaltningsrätten, som tagit ett första beslut om att regionen inte får genomföra sin upphandling innan den prövats rättsligt. Det återstår alltså att se om regionen gjort rätt.

"Framtiden ser mörk ut för taxi i Region Kalmar. Ska man ringa till ett bussbolag om man vill åka i privata ärenden? Det ska inte vara enstaka, stora företag som driver hela regionen", säger Al Mahdawi.
"Framtiden ser mörk ut för taxi i Region Kalmar. Ska man ringa till ett bussbolag om man vill åka i privata ärenden? Det ska inte vara enstaka, stora företag som driver hela regionen", säger Al Mahdawi.

Natalee Ågren, verksamhetschef på Svenska Taxiförbundet, är oroad. Taxiföretag i små städer kan inte gå runt på enbart privata kunder. Det finns inte tillräckligt många kroggäster, eller resenärer som behöver frakta hem sitt bagage.

– Hade det räckt skulle både taxiföretagen Uber och Bolt funnits här för länge sedan, säger Al Mahdawi.

Ågren påpekar att små taxiföretag är de mest flexibla eftersom de kör både regionens resor och privata resor. Det som kan hända nu är att möjligheten till att åka privat försvinner.

Om skolskjutsarna blir linjelagda kommer barnen behöva åka i mycket större bussar än i nuläget.
Om skolskjutsarna blir linjelagda kommer barnen behöva åka i mycket större bussar än i nuläget.

Ännu en förändring är att Regionen vill ersätta skoltaxi med skolbussar.

– Det som oroar mig mest är barnens trygghet. Det är en stor skillnad mellan att åka i en stor buss och att åka i ett mindre fordon som bara rymmer fem personer. Föräldrar kan behöva lämna sina barn vid en busshållplats istället för att de blir hämtade vid dörren, av en chaufför som de känner igen, säger Ågren.

– Jag hämtar barn som bor sex kilometer utanför Blackstad. Ska de gå till närmaste samhälle nu? säger en anonym chaufför.

Jesper Zetterström, upphandlingschef på Region Kalmar förklarar att upphandlingen är utformad på det här sättet eftersom det finns ett behov av större fordon i kollektivtrafiken.

Likafullt är alla företag inbjudna att lämna anbud.

– I den här upphandlingen som främst riktas mot linjetrafik och skolskjuts där behovet främst är större fordon har såväl små, medel som stora företag möjlighet att vara med och konkurrera, skriver Zetterström i ett mejl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!