Bråttom att förstärka Skeppsbrokajen för tio milj

Med tio miljoner kronor och betong ska sönderrostningen av Skeppsbrokajen i Västervik lösas. Och det är bråttom.

Den här stålsponten som är den bärande delen av Skeppsbrokajen ska förstärkas. Och det är bråttom. Foto:  Västerviks kommun

Den här stålsponten som är den bärande delen av Skeppsbrokajen ska förstärkas. Och det är bråttom. Foto: Västerviks kommun

Foto: Västerviks kommun

Västervik2010-01-19 19:08
Den uppstöttande pålen som rostat sönder under Skeppsbrokajen kommer att förstärkas med betong. Kommunstyrelsen har avsatt tio miljoner i sin investeringsbudget för renoveringen.- Det är väldigt bråttom. Vi måste få igång båttrafiken senare här, säger Bengt Höglund på Tekniska nämnden.Så fort upphandlingen är klar kommer arbetet att sättas igång. I mitten av mars i bästa fall. Då ska det gjutas betong framför och bakom den befintliga stålsponten som är den bärande delen av kajen. Därmed förkastades det dyrare alternativet som innebar att en helt ny stålspont placerades utanför den gamla. Då skulle det gjutas en ny krönbalk ovan på denna och kosta mellan 15-20 miljoner kronor.Västerviks kommun anlitade ett företag för att inspektera kajen 2001. Protokollet visade sedan att stora delar av kajen var i dåligt skick. Främst gällde det den bärande stålsponten. Det fanns hål som var upp till 0,5 meter breda. Efter inspektionen i november 2009 framkom att sönderrostningen av sponten gått så långt att det rekommenderades att kajen borde stängas av från tung trafik. Med anledning av detta stängdes kajen av från Skärgårdsterminalen och fram cirka 250 meter.Arbetet med att gjuta betong framför och bakom stålsponten kommer att fortsätta att påverka parkeringsmöjligheterna nere vid kajen. Bitvis kommer parkeringen att stängas av. Men det är bara platserna längst ut vid kanten som kommer att påverkas stundvis.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om