Satsningen genomförs av representanter från Västervik Framåt och Västerviks turistbyrå tillsammans med Stadshotellet, Lysingsbadet och Bostadsbolaget. Alla med förhoppningar om fler besökare från Stockholmsregionen.
– Besöksturismen ska funka som ett skyltfönster. Där ett besök kan locka till vidare etableringar för företag och privatpersoner, säger turistchef Stina Porsgaard.
De fem aktörerna samarbetar för att med besökarna i fokus marknadsföraVästervik som varumärke.
– För de flesta är det genom semester de kommer i kontakt med Västervik. Då finns det flera som tänker, här skulle jag kunna bo, det är då det är viktigt för oss att försöka fånga upp dessa personer och visa att det finns möjligheter i Västervik, säger Nina Nilsson, Västervik Framåt.
Liknande satsningar för att locka besökare till Västervik genom så kallade Roadshows har skett under tidigare år genom att Linköping, Norrköping och Jönköping har besökts. Men att dessa aktörer samarbetar för att marknadsföra Västervik är något nytt.
Med Roadshow menas att Västerviks turistbyrå som främsta aktör, besökt en bestämd plats, till exempel ett varuhus, för att träffa människor och marknadsföra staden. Turistbyråns egen utvärdering förra året visade att Roadshows i Jönköping inte gav så stor effekt, därför styrs satsningen nu mot Stockholm.
– Enligt inflyttningsstatistiken och utifrån besöksstatistik från turistbyråns hemsida så är många från Stockholm. Därför känns Stockholm som ett naturligt val, säger Nina Nilsson, Västervik framåt.
Marknadsföringsgänget är rörande överens om vad det handlar om i stort; att sätta Västervik på kartan.
– Själva eventet blir en relationsmarknadsföring på plats som ses som effektiv, där det är lätt att få positiva reaktioner från människor, säger Niklas Lind på turistbyrån i Västervik.
Effekten av denna Stockholmssatsning vågar inte turistchefen Stina Porsgaard förutspå utan hon säger att en utvärdering kommer att ske. Helst ser hon en repris till nästa år med ännu fler aktörer.
– Vi på Lysingsbadet hoppas och tror att den här satsningen i Stockholm kommer innebära fler turister till Västervik och till oss som camping, säger Marie Johansson på Lysingsbadet.
Vad satsningen kommer att kosta är inte klart. Men enligt Niklas Lind på turistbyrån så är det billigare att stå i Kungsträdgården än på en vanlig mässa.