Bred satsning ska utveckla besöksnäringen
En gemensam plattform för it-satsningar och mobila tjänster, ett gemensamt marknadsförings- och säljbolag plus en utvecklad internationell flygtrafik till regionen.Upp till 50 00 kronor i bidrag för kvalitets-, produkt- och tjänsteutveckling och en utvecklad lobbyingverksamhet kring infrastrukturfrågor.
Under veckan har en rad representanter för regionens besöksnäring samlats för att tillsammans planera den bredaste satsningen någonsin på länets besöksnäring.
Det är Regionförbundet som tagit initiativet till ett omfattande strategiarbete för hur Kalmar läns besöksnäring ska kunna utvecklas och stärka sin konkurrenskraft i framtiden.
- Besöksnäringen utgör en av regionens absolut viktigaste tillväxtfaktorer, säger Leif Larsson (c), Regionförbundets ordförande.
- Det senaste året har tre miljardsatsningar tillkännagivits i vårt län. Holiday Clubs satsning i Västervik, New Wave Groups köp av Orrefors samt kinesiska Fanerduns satsning i Kalmar betyder oerhört mycket för länets utveckling. Dessutom har IKEA öppnat ett varuhus i Kalmar.
- Nu måste vi ge besöksnäringen möjlighet att tillvarata denna medvind, säger Leif Larsson.
Många av näringens starkaste entreprenörer samt representanter fö regionens turistmål, camping, hotell, handeln etc deltar i utvecklingsarbetet.
- Vi har redan nu lovat besöksnäringen ekonomiskt stöd på upp till 50 000 kronor per företag, om företaget satsar lika mycket, för kvalitets-, produkt- och tjänsteutveckling, säger regiondirektör Håkan Brynielsson i Regionförbundet. Regionförbundet utlovar även stöd för samverkande turistföretag.
Under veckan har tolv speciella strategier tagits fram för hur besöksnäringen ska främjas de kommande åren.
Under april månad ska resultatet nu förankras hos ett större antal berörda aktörer. Den 3 maj är det sedan tänkt att Regionförbundet ska ta beslut om ett handlingsprogram för hur länets besöksnäring ska främjas de kommande åren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!