Just bredbandsmodem är extra utsatta eftersom de är kopplade både till telenätet och elnätet. En av bredbandsleverantörerna, Bredbandsbolaget, försöker att minska obehaget för sina kunder genom att under en försöksperiod skicka ut varningar via sms när det nalkas ett åskoväder. Västervik är en av tio utvalda kommuner i landet.
- En fungerande internetuppkoppling är idag en självklarhet för kunden och vi hoppas att vår åskvarning kan bidra till att fler kommer ihåg att dra ut modemet när åskan går, säger Jesper Hedblom, marknadschef på Bredbandsbolaget, och fortsätter:
- Våra varningar grundar sig på de rapporter vi får från SMHI. Testperioden började i maj och sträcker sig fram till en bit in i augusti. Sedan ska vi utvärdera om det här är en tjänst som vi ska behålla. Hittills har vi stött på mycket positiva reaktioner från kunderna.
Problemen med driftstörningar i telenätet är just nu stora i Västervik. Telias informationsansvarige Hans G Larsson kan vid en snabb titt på anmälda driftstörningar i teletrafiken hos privatkunder i Kalmar län denna dag konstatera att det finns 267 anmälda fel som väntar på att åtgärdas. Normalt är den totala kön omkring 130 abonnenter. Bara i Västervik väntar 64 kunder på att få igång sin teletrafik.
- Det är en bedrövlig åsksommar. Den besvärligaste på flera år. Åsknedslag står för en ganska stor andel av driftstörningarna. Normalt åtgärdas felen inom tre arbetsdagar. Men på grund av mängden felanmälningar i kombination med att det är semestertider, kan det i värsta fall dröja uppemot två veckor innan kunden får tillbaka sin teletrafik, säger Hans G Larsson.
Apropå konkurrenten Bredbandsbolagets åskvarningstjänst säger Telias Hans G Larsson så här:
- Det är absolut en bra idé. Problemet kan vara om man skulle missa att förvarna om ett oväder och kunden tycker att det är operatörens fel. Det måste ändå vara den enskilda kundens huvudansvar att skydda apparater i det egna hemmet.