Breddning av farleden undersöks Mindre aktivitet i mindre hamnen Utveckling på Lucerna

I dagarna sker den sista omlastningen i inre hamnen i Västervik. Istället ska det hårdsatsas på Lucerna. Kommunstyrelsen sade på torsdagen ja till en förstudie av att bredda farleden.

Snart slut. De stora timmertravarna har varit en vanlig syn vid inre hamnen de senaste åren. Snart ser den epoken ut att vara över. Verksamheten ska koncentreras till Lucerna från och med den förste juni.

Snart slut. De stora timmertravarna har varit en vanlig syn vid inre hamnen de senaste åren. Snart ser den epoken ut att vara över. Verksamheten ska koncentreras till Lucerna från och med den förste juni.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2005-05-14 00:25
Får man tro kommunalrådet Harald Hjalmarsson går Lucerna mot en spännande framtid.
Många av de investeringar i järnvägen som planeras av Banverket kommer att göra att verksamhet som i dag sker på rangerbangården i Västervik kommer att ske ute på Lucerna.
Från och med den förste juni kommer inte den inre hamnen i Västervik att användas för omlastningar. Verksamheten koncentreras till Lucerna.
Kommunstyrelsen sade på torsdagen ja till investeringar på Lucerna för 750 000 kronor. Det handlar dels om mindre investeringar, dels om en förstudie av en breddning av farleden in till Västervik. Preliminärt finns 30 miljoner kronor avsatta för breddningen 2007.

En förbättring av farleden är ingen ny fråga. Frågan har diskuterats under flera decennier. Däremot har problemen ändrat karaktär. Så sent som för tio år sedan var Västerviks stora akilleshäl att farleden inte var tillräckligt djup.
- Sedan dess har utvecklingen gått åt det hållet att båtarna inte går så mycket på djupet, däremot kräver de bredd. Enligt VLI kommer den utvecklingen att fortsätta, säger Harald Hjalmarsson.
Den mest omtalade flaskhalsen i leden är Tallskärshålet, men det finns en rad platser längs med farleden som behöver åtgärdas.
Det kommer att ta tid innan man kan sätta igång med breddningen. Preliminärt talas det om att förstudien kommer att ta sex månader. För miljöprövningen räknar man med ett år.
Siktet är inställt på att göra en farled som är minst 150 meter bred och med ett minimidjup på tio meter.
Efter breddningen hoppas man kunna ta emot fartyg som är 200 meter långa 30 meter breda.
- Jag tror att Västervik kommer att förbli en liten hamn, men på det här sättet nischar vi in oss, säger Harald Hjalmarsson och nämner oljetrafiken som på senare år ökat kraftigt.
De mindre investeringar som godkändes av kommunstyrelsen på torsdagen innebär dels att en spolplatta för maskinerna i hamnen anläggs. Beräknad kostnad 375 000 kronor. Dels ska en fjärrstyrd grind/bom sättas upp till en kostnad av 125 000 kronor. Grinden ska bidra till att hamnen håller de internationella säkerhetskrav som trädde i kraft förra sommaren, samtidigt som in- och utpasserande fordon ska kunna passera smidigt. Investeringarna brådskar. Målet är att arbetet ska vara igång i god tid före semesterperioden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om