Bristande rutiner kring lex Sarah

Socialförvaltningen har dåliga rutiner kring Lex Sarah-anmälningar. Det menar kommunens revisorer som ger förvaltningen och nämnden skarp kritik. - De ansvariga ska inte tro att allt är frid och fröjd bara för att det finns få anmälningar, säger ordförande för kommunrevisionen Inger Wiman (S).

Västervik2010-02-09 15:36
Lagen om Lex Sarah sattes i verket 1999 och innebär att den som ser missförhållanden inom vården av äldre och funktionshindrade är skyldig att anmäla det. På uppdrag av kommunen har revisorfirman KPMG granskat kvalitén inom särskilda boende för äldre. Där framkommer det skarp kritik om hanteringen kring lagen om lex Sarah. Revisorerna menar att det inte är preciserat hur informationen till de anställda om lex Sarah ska se ut. I samband med granskningen genomfördes intervjuer med enhetschefer där det framkom att flera av cheferna inte kände till hur rutinerna kring lex Sarah ska skötas, till exempel om vem som ska anmälas och hur en anmälan görs. Bristande rutiner är en av förklaringarna till att det endast görs ett par lex Sarah-anmälningar om året i hela kommunen, tror ordföranden för kommunrevisionen, Inger Wiman. - Det handlar om brister i hela organisationen. Även från nämnden som inte ställer tydliga krav på återkoppling i de fall som lett till en lex Sarah-anmälan, säger Wiman. Wiman menar att nämnden inte har rutiner för återkoppling vilket innebär att de anställda inte får någon information om vilka åtgärder som satts in efter att missförhållanden inom förvaltningen anmälts. Socialnämnden lämnade in sitt svar till revisionens granskning i måndags. Där skriver man att man just nu håller på att ändra riktlinjerna för lex Sarah. Lagen ska vara densamma, men det ska framgå tydligare hur hanteringen av ärendena ska se ut. Pia Berg, som är kvalitetssamordnare på kommunen, säger till VT att hon tror att verksamheterna har klart för sig hur hanteringen ska se ut, men att det ändå krävs ett förtydligande. Att det låga antalet anmälningar kan förklaras genom bristande rutiner tror hon dock inte. - Vi jobbar mycket med värdegrundsfrågor inom verksamheterna. Att det finns få anmälningar visar att vi har en bra vårdapparat, säger Pia Berg. Vad gäller återkoppling till de händelser som blivit lex Sarah-ärenden så finns det idag ingen automatisk återkoppling. Nämnden har beslutat att utse en styrgrupp som kan arbeta vidare med att kvalitetssäkra arbetet på särskilda boenden. - Att införa automatisk återkoppling i de här fallen kan vara en god idé inför framtiden, säger nämndens ordförande Marie-Louise Lundgren (M).
Anmälningar
Antalet lex Sarah-anmälningar 2006: 4 / 2007: 3 / 2008: 2 / 2009: 2
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om