De utvecklar världens största drönare för Royal Navy

Claes Drougges drönare vann kampen mot 20 konkurrenter, efter tuffa tester på Västerviks flygplats. Företaget som tagit fram världens största och starkaste drönare får nu uppdraget att utveckla den för brittiska flottan Royal Navy.

Här är världens största och starkaste lyftande drönare, som nu lyfter mot nya mål. Den har efter testning och utvärdering av brittiska försvarsministeriet, på bilden representerat av sex anställda under tester på Västerviks flygplats, rangordnats som den främsta. Nu får Åtvidabergsföretaget ACC Innovation förtroendet att utveckla sin drönare för brittiska marinen, Royal Navy.

Här är världens största och starkaste lyftande drönare, som nu lyfter mot nya mål. Den har efter testning och utvärdering av brittiska försvarsministeriet, på bilden representerat av sex anställda under tester på Västerviks flygplats, rangordnats som den främsta. Nu får Åtvidabergsföretaget ACC Innovation förtroendet att utveckla sin drönare för brittiska marinen, Royal Navy.

Foto: Privat

Västervik2023-01-11 08:28

Det har varit på gång ett tag. Nu släpper Åtvidabergsföretaget ACC Innovation AB resultatet av ett och ett halvt års tester och utvärderingar.

– Ett väldigt stort steg för oss, och för hela drönarindustrin, säger Claes Drougge i ACC Innovation AB, en del av ACC Group som ägs och drivs av Claes Drougge och hans sambo Xue Leng. 

Under 15 års tid har de arbetat med att ta fram världens största och starkaste lyftande drönare. 

undefined
Claes Drougge med en prototyp till lyftande drönare.

– Det är en drönare som kan ersätta bemannade flyg där det är möjligt, och som kan flyga i miljöer där man inte ska utsätta människor för risker, till exempel vid kärnkraftskatastrofer, säger Claes Drougge.

Men också till havs. 

Det brittiska försvarsministeriet har för den brittiska flottan, Royal Navy, utvärderat 20 och därefter rangordnat de sju främsta flyg- och helikopterföretagen med lyftdrönare.

Under en del i utvärderingen testades ACC Innovations drönare vid Västerviks flygplats, där företaget har byggt hangar och testar sina drönare. På plats var sex representanter för brittiska försvarsministeriet.

undefined
Här är världens största och starkaste lyftande drönare, som nu lyfter mot nya mål. Den har efter testning och utvärdering av brittiska försvarsministeriet, på bilden representerat av sex anställda under tester på Västerviks flygplats, rangordnats som den främsta. Nu får Åtvidabergsföretaget ACC Innovation förtroendet att utveckla sin drönare för brittiska marinen, Royal Navy.

– Vi vann den rangordningen. En stor bekräftelse för oss och vår teknik. Vi är i framkant.

ACC Innovation AB tecknar nu avtal med brittiska flygkonsultföretaget Modini Ltd för utveckling av sin drönarplattform.

– Vi ska utveckla världens redan största och starkaste lyftande drönare för Royal Navy, en av värdens största flottor. 

Vad ska drönarna kunna användas till?

– De ska kunna flyga mellan fartyg i den brittiska flottan, men också från land till fartyg med nyttolaster, som blod och mediciner. 

Hur mycket kan er drönare lyfta i dag?

– 300 kilo. Det gör ingen annan drönare idag. Maximal startvikt med bränsle och själva farkosten samt last är cirka 800 kilo. 

Hur stor är drönaren?

– Med rotorbladen utfällda så mäter den 5,5 gånger 5,5 meter ungefär.

I mars ska drönaren testas vidare i England och flyga med olika applikationer. 

Vad innebär detta i nuläget för företaget?

– Under 2023 rör det sig om många miljoner kronor för tester och utveckling. 

Och senare? Kan det bli fråga om produktion?

– Ja, och då kommer definitivt all produktion att läggas i Åtvidaberg. 

undefined
Claes Drougge på ACC Innovation AB ser en ljus framtid för sina jättedrönare och hela industrin för lyftande drönare: "Det finns potential att bli en multimiljardindustri. Inom de kommande 20 åren finns en oändligt stor marknad och ett paradigmskifte för lyftade drönare".

ACC Group äger och förvaltar den gamla Facitfabriken i Örsätter, numera med namnet IBR, Industrial Business Residence, med flera teknik- och tillverkningsföretag under samma tak.

– Vi har inlett diskussioner med Scanfil om tillverkning. Där finns kompetens.

Claes Drougge har just landat tester, utvärdering och avtal. När han får frågan om framtiden för drönarindustrin, svarar han:

– Det finns potential att bli en multimiljardindustri. Inom de kommande 20 åren finns en oändligt stor marknad och ett paradigmskifte för lyftade drönare.

Hur kan ett förhållandevis litet företag hantera det? 

– Vi har hittills lyckats finansiera hela utvecklingen av vår drönare och lyckats hålla det inom vår ägargrupp, där jag och min sambo äger omkring 75 procent och övriga 25 delas av fem affärsmän inom industrin. Vi är självständiga och kommer att kunna vara det i några år till. På sikt kan det bli så att någon av de stora drakarna ingår delägarskap med oss, vi har redan fått propåer om det.

undefined
"Vi har jobbat målmedvetet i motvind länge. Nu är jag jätteglad över det vi uppnått. Med helikopterperspektiv blir jag faktiskt förvånad själv", säger Claes Drougge.

Claes Drougge stannar upp. 

– Vi har jobbat målmedvetet i motvind länge. Nu är jag jätteglad över det vi uppnått. Med helikopterperspektiv blir jag faktiskt förvånad själv, säger han. 

ACC Group AB

ACC Group AB är ett helsvenskt aktiebolag och koncernmoderbolag, ägt av Claes Drougge och Xue Leng. 

Bolaget äger i sin tur bland annat omkring 75 procent av ACC Innovation AB som utvecklar lyftande drönare. I bolagssfären finns även andra företag, däribland Ocean Modules AB, som utvecklar och tillverkar undervattensfarkoster. 

Samtliga bolag finns i Åtvidaberg och har sin verksamhet i IBR, Industrial Business Residence i Örsätter (som också ägs av ACC Group AB).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!