Bron över Strömmen totalt havererad

På onsdagen inträffade det som inte får inträffa just när en intensiv båtsäsong står för dörren i sjöstaden Västervik.
När klaffbron över Stora strömmen vid 15-tiden skulle stängas efter att man släppt in en arbetspråm i Gamlebyviken totalhavererade maskineriet.

Bröt sönder sig själv. Förmodligen har det egna, oerhört starka hydraulsystemet brutit sönder de betongfundament hela brokonstruktionen vilar på. Trots att de automatiska sensorer som installerades vid förra haveriet för tio år sedan skulle förhindra just detta.

Bröt sönder sig själv. Förmodligen har det egna, oerhört starka hydraulsystemet brutit sönder de betongfundament hela brokonstruktionen vilar på. Trots att de automatiska sensorer som installerades vid förra haveriet för tio år sedan skulle förhindra just detta.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-06-21 00:25
- Felet är allvarligt i och med att det är betongfundamenten som bär upp bron och och dess motvikter som har gått sönder, säger Västerviks kommuns gatuchef Anders Norell.
Stora trafikstörningar uppstod sedan bron inte gick att stänga efter broöppningen. Den blev hängande med änden någon meter från nedfällt läge. Under någon timme bildades bilköer i hela centrala Västervik och långt ut mot Piperskärr.
Västerviks kommun agerade snabbt och beställde fram en lastbil som skulle vara så tung som möjligt.

- Jag lastade en lastbil med stenblock. Ekipaget väger 32 ton och jag fick parkera längst ut på brons ände för att både tynga ned bron och förhindra att den slog upp om ett större fordon körde ut på andra änden, säger lastbilsföraren Staffan Bergström på Lastbilscentralen.
Alla signaler för trafiken över bron visade rött efter haveriet och först sedan den 32 ton tunga "motvikten" ställts ut på bron kunde polisen försiktigt börja dirigera personbilar över bron åt ett håll i taget.
- All tung trafik till och från Gränsö och Norrlandet måste dock tills vidare köra runt Gamlebyviken, sade Anders Norell vid 16-tiden. Servicepersonal från Motala Verkstad, företaget som byggt bron, skulle då anlända några timmar senare.

Dessvärre är skadan på bron av den art att det kommer att ta lång tid att reparera den. Redan under natten till torsdagen får servicepersonalen förmodligen ned bron helt och kan låsa den i nedfällt läge, så att biltrafiken kan rulla på som vanligt.
Däremot tyder allt på att Gamlebyviken i sommar blir en avskuren insjö, dit endast småbåtar som ej behöver broöppning kan ta sig. Seglare och andra blir instängda.

- Hela säsongen blir förstörd för oss. Vi måste ut med segelskeppet Linnea. De får lyfta bron med mobilkran eller vad som helst, säger Kerstin Bergström i Gamleby.
Vad som händer med den arbetspråm som släpptes in i Gamlebyviken på onsdagen vet ingen. Den kommer förmodligen att bli kvar där under lång tid.
Den segelfria höjden under Stora strömmen är 1,80 meter vid normalvattenstånd. Vid Lilla strömmen är det lite högre, 2,0 meter, men betydligt smalare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om