Buss kan ersätta tåg
16 dubbelturer dagligen med buss kan ersätta åtta dubbelturer med tåg.Det alternativet finns med inför upphandlingen av ny trafik på Tjustbanan.Samtidigt står allt stilla sedan regeringen valt att avvakta med besked.
Vad ska upphandlas? KLT och Östgötatrafiken vill ha besked av landstingen i Kalmar län och Östergötland om vad för sorts trafik som ska upphandlas på Tjustbanan. Ska det vara tåg eller buss. Fotomontage: Anders Steiner
Foto: Fotograf saknas!
Enligt planen skulle den vara genomförd och ett avtal klart vid kommande halvsårskifte för att ge entreprenörerna chans att skaffa tågfordon.
Men regeringen ger inget besked om den framtida trafiken. Banverket ska presentera en reviderad plan för Tjustbanan den 16 juni. Innan dess kan ingen upphandling ske.
KLT:s vd Karl-Johan Bodell, liksom hans kollega Leif Johansson på Östgötatrafiken, kräver besked om upphandlingen i ett brev till landstingen, utmed banorna.
- Vi måste ställa en ny fråga till regeringen om vilken trafik som ska upphandlas. Vi måste få besked för att kunna gå ut med en upphandling, säger Alf Jönsson, landstingsdirektör.
Gamla fordon tar ur trafik 2008, Y1-tågen försvinner. Fyra nya tåg måste köpas in för trafiken på Tjustbanan. Efter alla bidrag återstår en kostnad på 80 miljoner kronor.
- Vi känner till detta och pengar finns avsatta i budget, säger Alf Jönsson.
Karl-Johan Bodell vill veta om det är tåg- eller busstrafik som ska upphandlas på sträckan mellan Västervik och Linköping.
Samma fråga ställs av Leif Johansson på Östgötatrafiken. Tåg eller buss? Med tåg skulle det gå åtta dubbelturer på vardagar. Med buss skulle trafiken vara dubbelt så tät med 16 dubbelturer på vardagar. På helgerna blir det färre turer.
I och med att regeringen inte svarar förrän det finns en samlad bild av tågtrafiken i landet kan ingen upphandling ske.
Den 14 juni 2008 upphör nuvarande avtal och upphandlingen lär bli fördröjd. Om tågen kommer att rulla även den 15 juni och framåt nästa år vet bara regeringen.
Och därifrån kommer inga besked - ännu.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!