- Här är så halt att det knappt går att ens stå upprätt på vägen, sa flera poliser och brandmän som kommit till olycksplatsen.
Linjebussen kom körande i riktning från Vimmerby med 25 passagerare. De åkande var i alla åldrar. Ett tiotal elever var på väg till Västerviks gymnasium. Övriga var vuxna plus ett litet barn.
Vid stoppskylten ut på E 22 vid Hyttan hade en stor långtradare, med en mycket kraftig truck upphängd baktill på släpet, stannat.
Spår på platsen visar att bussföraren förgäves och under en längre sträcka kämpat för att få stopp på sitt fordon.
Bussen gled dock bara och kraschade med sin vänstra del av fronten med våldsam kraft rakt in i den massiva trucken som hängde baktill på långtradarsläpet.
Bussföraren har frenetiskt försökt styra till höger om släpet och lyckades nästan. Nu träffade bussens vänstra hörn precis på släpets högra hörn och den tunga truck som kom att fungera som en konservöppnare på bussens front.
Bara en knapp meter till åt höger så hade bussen passerat släpet och bromsats upp av snön och terrängen.
I krocken demolerades bussens frontparti och chauffören, en man i 35-årsåldern från norra Kalmar län, klämdes fast och skadade benen. Först efter mer en timme i det iskalla vintervädret hade räddningsmanskapet lyckats klippa upp bussen med hydraulverktyg så pass att man fick loss föraren, som redan på ett tidigt stadium fick smärtstillande och även i övrigt togs väl om hand av sjukvårdspersonal på platsen.
Strax efter lunch kunde sjukhuset meddela glädjebeskedet att chauffören klarat sig undan med endast lindriga skador och nu är inlagd på vårdavdelning.
Kort efter olyckan kom en annan KLT-buss och hämtade alla drabbade passagerare. De kördes till brandstationen i Västervik för så kallade debriefingsamtal. Två, tre passagerare fick köras vidare till akuten för att få mindre blessyrer omplåstrade eller sydda.
På brandstationen fanns psykologer, skolsköterskor och kuratorer som samtalade med de som kände behov av att prata av sig efter den otäcka händelsen.
Många passagerare fick även hjälp av räddningstjänsten med transporter dit de skulle.
- Det var så otroligt halt på platsen och chauffören lyckades inte få stopp på sitt fordon, sammanfattar räddningsledare Jakob Dahlquist som vill varna för att det ofta kan bli blixthalka så här års. Speciellt på platser där många bromsande fordon har "polerat" snön till blankis
Både E 22 och riksväg 40 fick stängas av en längre tid i samband med olyckan och köer bildades norrut på E 22 ända bort mot Verkebäck.