Ulf Hastlindh Àr gruppchef och tillförordnad skadechef pÄ LÀnsförsÀkringar i Kalmar lÀn, och han sÀger att det alltid Àr företagaren som utfört jobbet som ska ÄtgÀrda skadan, det Àr inget som köparens försÀkring ska tÀcka.
- Det faller under konsumenttjÀnstlagen, det Àr inget man kan förhandla bort.
NÀr en skada sker ska företaget anmÀla det till sitt försÀkringsbolag och det Àr försÀkringsbolaget som avgör om det Àr vÄrdslöshet det handlar om. Tiden för en sÄdan bedömning beror pÄ nÀr anmÀlan kommer in och hur mycket information försÀkringsbolaget fÄr.
- Ibland kan en besiktning ske pÄ plats, skadorna pÄ huset kan vi se i efterhand men hur jobbet Àr utfört Àr svÄrt efterÄt om det inte Àr dokumenterat med foton.
Företaget har hela ansvaret, berÀttar Ulf Hastlindh. De kan inte skjuta ifrÄn sig ansvaret genom att sÀga att det inte var deras fel, de har skyldighet att ÄtgÀrda en skada som skett under deras arbete.
- Om de inte vill ÄtgÀrda skadan fÄr husÀgarna stÀmma dem.