Bytte trädgårdsfröer mot lastbil
Ingeli är kvinnlig lastbilschaufför. Ett riskabelt yrke ? rånades av vägpirater i Holland.
Det är lugnast att köra i Tyskland, tycker Ingeli Arnesson som dock föredrar de svenska vägarna under vinterhalvåret.
Foto:
Den lilalackerade Scania 144:an går på tomgång på uppställningsplatsen strax utanför Växjö. Bakom ratten tittar Ingeli Arnesson igenom fraktsedlarna.
I lasten finns det en laddning godis och läsk som ska levereras under dagen. Normalt går bilen mellan det småländska möbelriket och Dalarna. Från Småland transporteras det möbler av alla de slag och från Dalarna kommer stålprodukter i retur.
- Det känns bra att köra i Sverige under vinterhalvåret. Men nu till sommaren brukar jag längta ut. Då händer det att jag tar tjänstledigt för att köra för något åkeri med europeiska transporter, säger Ingeli Arnesson som hunnit avverka de flesta av de nordeuropeiska länderna bakom ratten.
Som kvinnlig lastbilschaufför tillhör hon en liten minoritet på vägarna, och inte sällan får hon frågor som ?var är chauffören??.
? Visst handlar det om fördomar. Man förväntar sig att det ska komma ut en stor karl ur bilen. Men så är det bara jag som stiger ur. På kontinenten är det fortfarande mycket ovanligt med kvinnliga lastbilschaufförer. Men här hemma i Sverige blir vi bara fler och fler. I dag kan en kvinna sköta jobbet lika effektivt som en man. Bilarna blir allt enklare att hantera för varje årsmodell samtidigt som rutinerna för lastning och lossning förbättras.
För att trivas med att köra lastbil på kontinenten måste man vara något av en ensamvarg, menar Ingeli. Samtidigt skapar de långa timmarna bakom ratten en längtan efter att få prata med kollegor.
? Ibland händer det att jag får syn på en chaufför med långt hår på rastplatserna och tänker att där sitter en kvinnlig kollega. Men hittills har det alltid varit killar med hästsvans, säger hon med ett skratt.
Även om Ingelis pappa kört lastbil sedan hon var barn fanns det egentligen inga tankar på att ta lastbilskörkort. Men efter treårig ekonomisk linje på gymnasiet och jobb som säljare började barndomsminnena hinna ikapp henne.
? Jag brukade få följa med pappa när han var ute och körde. Det var spännande att sitta i hytten och följa med på de olika turerna. Så till slut bestämde jag mig för att prova. Och nu är jag inne på mitt sjunde år som chaufför.
De första åren jobbade hon på Bilspedition i Tingsryd. Där handlade det mest om transporter av gods inom Sverige. Men för tre år sedan ville hon prova på att köra utomlands.
? Det är betydligt mer avstressande att köra nere i Tyskland, det är inte alls samma hets som när man kör inrikes. Dessutom tycker jag att det är enklare att använda GPS:en i Tyskland. Här hemma i Sverige fungerar satellitnavigeringen inte lika bra. Ofta väljer den vägar som innebär flera mils omväg.
Som lastbilschaufför på kontinenten gäller det dock att vara på sin vakt. Historierna om rån och överfall är nämligen inte gripna ur luften, något Ingeli själv fått erfara. Under en resa i Holland råkade hon ut för vägpirater. Hon hade parkerat ekipaget på en dygnetruntöppen mack och lagt sig för att sova. Men trots att väckarklockan var inställd på den vanliga tiden vaknade hon inte förrän flera timmar för sent.
? Jag kände mig lite snurrig när jag kvicknade till. Men när jag såg att alla telefonerna, pengarna, en ny kamera och skivorna till GPS:en saknades blev jag klarvaken. Någon hade varit inne i hytten och plockat med sig allt av värde.
Polisundersökningen visade att någon hade sprutat in gas genom dörrens gummilister innan de öppnat låset med en dyrk. Allt tydde på att det var verkliga proffs som varit i farten eftersom ingen kom till skada. De hade till och med öppnat den ena dörren lite för att gasen skulle vädras ur snabbare ur hytten.
? Först blev jag riktigt förbannad. Att sitta i Holland utan vare sig pengar, telefon eller kartorna till GPS:en var ju inte någon höjdare. Men sen blev jag alldeles tom. Det kunde ju faktiskt ha slutat ännu värre.
Trots den trista upplevelsen är hon inte rädd för att ge sig ut på vägarna igen. Men helt klart har hon blivit försiktigare med var hon parkerar.
? Det är ganska vanligt att ligor rånar lastbilar på det här sättet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!