Carl Åstrand får 90 miljoner i publik
Den amerikanska Superbowl finalen är årets stora TV-händelse i USA.I år kommer en av filmerna att vara regisserade av Västerviksbördige Carl Åstrand.
Når storpublik. En av Carl Åstrands reklamfilmer ska visas i TV under Superbowl-finalen i februari. Foto: Matilda Ahl
Foto: Fotograf saknas!
Att få en reklamfilm sänd under en fotbollsmatch låter inte så märkvärdigt, men Super Bowl-finalen är ett fenomen. 90 miljoner amerikaner sitter bänkade framför tv:n. Vill man nå ut med en reklamfilm till den publiken får man punga ut med 600 000 kronor per sekund.
Det har gjort att reklamen under finalen i sig har blivit ett fenomen. Många annonsörer gör nya reklamfilmer speciellt för tillfället, och i många fall föregås reklamfilmerna av förhandsdiskussioner i medierna veckor innan finalen.
Det blir USA-premiär även för Carl Åstrands film - åtminstone på det nationella planet.
- Vi har varit tvungna att visa den lokalt för att den skulle få vara med och tävla i Cannes i våras.
Där fick filmen silver.
Carl Åstrand från Västervik har gjort sig ett namn bland annat med julkalendern Håkan Bråkan och humorserien "Nisse Hults historiska snedsteg" på Sveriges Television. Parallellt med tv-serierna har han gjort reklamfilmer.
- På senare år har jag inte gjort så mycket reklamfilmer som synts i Sverige - det har bara varit internationella jobb.
Är det någon ny dramaproduktion på gång?
- Ja, men det ber jag att få återkomma till när jag får berätta något.Fotnot: Den som vill se filmen kan göra det på www.lunaticspeed.com.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!