Carl Åstrand får 90 miljoner i publik

Den amerikanska Superbowl finalen är årets stora TV-händelse i USA.  I år kommer en av filmerna att vara regisserade av Västerviksbördige Carl Åstrand.

Foto: Ahl Matilda

Västervik2007-10-26 01:07
En talande skjortfläck ska få sportintresserade amerikaner att springa ut och köpa ett fläckborttagningsmedel. Filmen är signerad Carl Åstrand, regissör med rötterna i Västervik, och den ska sändas under årets största TV-händelse i USA: Finalen i amerikansk fotboll den 3 februari.Att få en reklamfilm sänd under en fotbollsmatch låter inte så märkvärdigt, men Super Bowl-finalen är ett fenomen. 90 miljoner amerikaner sitter bänkade framför tv:n. Vill man nå ut med en reklamfilm till den publiken får man punga ut med 600000 kronor per sekund.Det har gjort att reklamen under finalen i sig har blivit ett fenomen. Många annonsörer gör nya reklamfilmer speciellt för tillfället, och i många fall föregås reklamfilmerna av förhandsdiskussioner i medierna veckor innan finalen.Det blir USA-premiär även för Carl Åstrands film - åtminstone på det nationella planet.- Vi har varit tvungna att visa den lokalt för att den skulle få vara med och tävla i Cannes i våras.Där fick filmen silver.Carl Åstrand från Västervik har gjort sig ett namn bland annat med julkalendern Håkan Bråkan och humorserien "Nisse Hults historiska snedsteg" på Sveriges Television. Parallellt med tv-serierna har han gjort reklamfilmer.- På senare år har jag inte gjort så mycket reklamfilmer som synts i Sverige - det har bara varit internationella jobb.Är det någon ny dramaproduktion på gång?- Ja, men det ber jag att få återkomma till när jag får berätta något.

Fotnot:
Den som vill se filmen kan göra det på www.lunaticspeed.com.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om