Chaufförer på charmkurs

Just nu genomgår ett 60-tal kollektivbusschaufförer från Västervik, Vimmerby och Hultsfred en endagskurs i att bemöta passagerare rätt. Kursen ska leda fram till att varje förare certifieras. Viktigt är att föraren initialt tar ögonkontakt med passageraren. Redan innan bussen stannat.

En kvinnlig kollega, just hemkommen från Mallis, ger chauffören Bosse Lindén några pussar plus en flaska whisky. Så här bör bussförarkolleger inte umgås inför passagerarna.

En kvinnlig kollega, just hemkommen från Mallis, ger chauffören Bosse Lindén några pussar plus en flaska whisky. Så här bör bussförarkolleger inte umgås inför passagerarna.

Foto: Lisa Olaison

Västervik2008-05-28 00:07
På tisdagsförmiddagen var en buss fullastad med busschaufförer bokstavligen talat ute på villovägar i centrala Västervik.Här och var stannade utbildningsbussen till vid hållplatser och tog ombord olika typer av passagerare. I samtliga fall spelades passagerarkaraktärerna av utbildade skådespelare.Fyllgubben Albin var först att kliva på. Han höll sig i hållplatsens stolpe för att inte falla omkull. När Albin några hållplatser senare vinglade av bussen i sina sjaviga kläder och direkt satte sig bakom ratten i en personbil var det nog mer än en Västerviksbo som höjde på ögonbrynen.- Under de sex år jag spelat rollen som bussfyllo har tillkallad polis dykt upp vid fyra tillfällen. Numera varnar jag alltid polisen i förväg, säger skådespelaren Johnny Waldau.Gnällkärringen fru Larsson var nästa, besvärliga passagerare. Snörpandes med munnen anmärkte hon omgående på att bussen faktiskt var två minuter efter tidtabell. Sedan hon försökt betala med en dansk enkrona ville hon ha hjälp med rollatorn och krävde dessutom att fyllot Albin omgående kastades av.- Det är under de första tio sekunderna som er relation med en resenär etableras, förklarar utbildaren Tommy Kennberg från Utbildningscentret för Kollektivtrafik.- Få, små detaljer kan göra stor skillnad i ert möte med resenären och hur fortsättningen ska bli. Det första mötet med föraren ska vara så relationsskapande som möjligt.Det är en slags charmkurs kollektivchaufförerna nu genomgår. Resenärerna är som de är. Det är chauffören, bussens befälhavare, som måste tänka på att han har ett stort ansvar för att alla ombord trivs. Han ska få även gnällkärringar att smälta.- Visa redan vid påstigandet med ögonen, ett leende, några vänliga fraser och hela kroppsspråket att du är glad för att han/hon valt att resa med just dig, säger Tommy Kennberg som betonar att graden av service avgörs i mötet människa-människa.Det gäller för bussföraren att snabbt kunna läsa av varje passagerartyp och hela tiden vara steget före i sitt agerande. Inte minst för att avstyra eventuella våldsamheter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om