- Det blir ett av Europas största seglingsevenemang med över 400 båtar från närmare tio nationer, säger projektledaren Olle Appelberg i SCYT, Scandinavian Classic Yacht Trust, som tillsammans med segelklubbar på sju orter arrangerar regattorna.
Sommarens evenemang arrangeras i bland annat Västervik, Arkösund och Mariehamn. I regattaserien ingår dessutom gamla kända kort som Hangö-regattan och Antikrundan i Gotland Runt, eller ÅF Offshore Race Classic som tävlingen numera heter.
- Enda sättet att rädda vårt kulturarv med seglande träbåtar är att vi återuppväcker en längtan hos folk att bli träbåtsägare. Sverige är så gott som sist i en världstrend där de här båtarna på nytt blivit eftersökta och fått en renässans.
- Det innebär tyvärr att svenska båtar ofta säljs utomlands eller står på land och torkar sönder.
Han vill att "jobbigt-stämpeln" måste bort från träbåten. I stället ska ordet träbåt förknippas med superb design, kulturarv, återanvändning och elegans.
Ett led i att ge de gamla vackra båtarnas en renässans är att de syns i stora publika evenemang. Och det kommer de verkligen att göra i sommar. Starten i ÅF Offshore Race Classic går mitt i Stockholm den 6 juli.
Likadant är det i Västervik där man hoppas på 40 000 besökare till skärgårdsfestivalen och starten på Baltic Classic Week. I Helsingfors blir det ännu större med två klassiska regattor och sexornas VM under samma vecka.
Västervik och de andra regattaorterna är valda med omsorg.
- Seglande skönheter gör sig bäst i vackra och intressanta omgivningar, menar Olle Appelberg och nämner Gränsö slott, Fiskarehamnen i Västervik, Arkösund, idyllen Trosa och Tullgarns Slott samt fullriggaren Pommern i Mariehamn.
Men det handlar inte bara om uppvisning. Regattorna bjuder på spännande kappseglingar med uppemot 200 klassiska båtar på startlinjerna.
Många deltar i regattorna mest för att ha trevligt och för att prata om och beundra varandras båtar. För andra är adrenalinkicken i tävlingen Baltic Classic Master Cup det som lockar.
Förra säsongen hade de svenska skärgårds-95:orna La Morena, Britt Marie och Kerma, havskryssaren Refanut och 10:an Itaka alla chans att ta hem cupen i de avslutande seglingarna i Helsingfors, men tyvärr kom inte alla till start.
Första vinnare av den mer än hundraåriga pokalen blev Itaka med Ingmar Bergman som skeppare. Pokalen sattes upp förra året av världens äldsta yachtdesignföretag, brittiska GL Watson, som en hyllning till nordiska konstruktörer och aktiva seglare av klassiska båtar.
- I 2011 års cup kan man lugnt räkna med att konkurrensen blir knivskarp, berättar Olle Appelberg. I Finland spelar just kappsegling med klassiska båtar en mycket större roll än i Sverige.