I många städer finns det uppdelade gång- och cykelvägar, där fotgängarna har sin fil och cyklisterna sin. Så är det inte i Västervik, men det tycker Clearry att det borde vara.
Hon har tagit upp frågan i rådet för funktionshinderfrågor i kommunen. Då fick hon svaret att det var för smalt.
– Men eftersom det är uppmarkerat i andra städer, förstår jag inte varför vi inte kan göra det i vår kommun, säger hon.
För att få veta hur andra ortsbor tycker i frågan, har hon intervjuat 100 personer. Av dem ville 95 att det skulle vara uppdelat. Även ungdomar.
Som det är i dag, kan det bli ganska trångt på gc-vägarna, om det är fotgängare som går i varsin riktning på bägge sidor och sedan cyklister i mitten.
Clearry konstaterar att det är fler än förr som ska samsas om utrymmet. Det är barnvagnar och lådcyklar, permobiler, rollatorer, elsparkcyklar, elcyklar, vanliga cyklar, klass II-mopeder och så fotgängare då. Plus en och annan hund.
– Eftersom nästan inga cyklister använder ringklockan, går en del med rollator hela tiden och kollar bakåt, om det kommer någon. Och då vinglar de ju till, säger hon.
Samma sak kan även hända, när en fotgängare blir omkörd i hög fart.
Clearry har försökt få kommunen att bredda gc-vägarna, till exempel vid Bökensved, men fick då svaret att det var för dyrt.
– Men det kostar väl om folk skadar sig också? Vi ska ju vara ute och motionera, och då är det ju viktigt att man kan vara det, säger hon.