Eva Björnberg berättar i medborgarförslaget till Västerviks kommun att hon cyklar dagligen till arbetet, och passerar Hamngatan. Framförallt vid de tre refugerna på gatan kan det bli trångt om bilar ska passera cyklisterna. Inte sällan gasar bilisterna till lite extra för att hinna om innan refugerna. I brevet till kommunen berättar hon att tre kollegor har cyklat omkull och skadats på Hamngatan de senaste vintrarna.
Någon snabb lösning på problemet är inte att vänta enligt kommunens trafikingenjör Kristina Hörnqvist:
- Vi har tittat på det i omgångar utan att komma fram till någon lösning. Det kommer att bli en av många saker som man tittat på när det görs en ny trafikplan i den nya fördjupade översiktsplanen för Västervik.
I praktiken innebär det att det kommer att ta flera år innan trafiksituationen på Hamngatan kan nå en eventuell lösning.
Några enkla lösningar finns inte.
- Vi kan inte förlänga cykelbanan längs med Gamlebyviken in till centrum eftersom marken närmast vattnet är privat.
Ett annat förslag som kastats fram är att tillåta cykeltrafik i båda riktningarna på Rådhusgatan - i dag är gatan enkelriktad. Inte heller det är en bra lösning enligt Kristina Hörnqvist. Flera tvärgator är kuperade så att det kommer bilister i nerförsbacke ut på Rådhusgatan. I flera korsningar är sikten dålig.
- Frågan är också vad cyklisterna gör när de kommer fram till Stora Torget. Fortsätter de att cykla då? undrar Kristina Hörnqvist.
Enligt henne är Västervik inte unikt. Problem av den här typen finns i de flesta städer med gammal och tät bebyggelse.
Hon tycker också att det är värt att ta den tid som det krävs för att göra en större översyn av hela trafiksystemet.
- Enskilda punktinsatser får konsekvenser. Vi kan bara gissa oss till konsekvenserna när vi gör förändringar och det finns exempel på hur man brutit sönder trafiksystem med för många punktinsatser.