- I väldigt många fall uppfattar sig cyklisten inte som en fordonsförare, trots att han/hon i högsta grad är det. Det kanske beror på att man blir ett med cykeln, vilket man aldrig upplever i en bil som mera är ett verktyg. Vid bilratten inser man alltid att alla trafikregler gäller.
- Det är precis lika förbjudet att cykla mot enkelriktat och rött ljus som det är att göra det med bil.
Kristina Hörnqvist var nyligen på ett större cykelseminarium i Västerås, där just cyklisters beteende i trafiken behandlades:
- Dessvärre cyklar väldigt många inte som man vet att man ska göra. I stället cyklar man som det går, rent tekniskt, att göra. Man sneddar över gator och genom rondeller och man kliver kanske inte alltid av sin cykel och leder den över ett övergångsställe. Man kör i beckmörker utan belysning.
- Vi har långt kvar till storstädernas cykelkultur, exempelvis Stockholm, Uppsala och Lund. Där cyklar massor av människor och där bär dessutom klokt nog var och varannan cykelhjälm. I Kalmar län är det färre av tio procent av de vuxna som bär hjälm när de cyklar.