Landstinget har bestämt att all kollektivtrafik i länet ska drivas med fossilbränslefria drivmedel från och med 2020. I den senaste upphandlingen var det därför ett krav på entreprenörerna att de skulle vara fossilfria. Många av entreprenörerna som Kalmar länstrafik, KLT, anlitar måste därför köpa nya bussar inför nästa avtalsperiod, som börjar i höst.
– Från och med augusti kommer vi att ha 140 bussar som går på biogas, vilket blir 65 procent av den totala trafiken, säger Karl-Johan Bodell, vd för KLT.
Redan idag körs hela stadstrafiken i Västervik (tre bussar) och Kalmar (ett tjugotal bussar) på biogas. Det har, enligt Karl-Johan Bodell, fungerat bra.
I Växjö har Smålandsposten rapporterat om att biogasbussar orsakat buller, som allmänheten klagar på. Men det är inget som diskuterats i Kalmar län.
– Den frågeställningen har inte varit uppe här. Vi har inte haft några bullerproblem i vare sig Kalmar eller Västervik, säger Karl-Johan Bodell.
Kommer biogasen att räcka till?
– Ja, det kommer den att göra. Ytterligare en produktionsanläggning kommer att byggas till i Mönsterås, där går bönder samman och bildar ett bolag. I Västervik har man egen biogastillverkning.
De bussar som inte kommer att gå på biogas ska drivas av HVO, en syntetisk diesel.
– Det är väldigt miljövänligt, men inte lika miljövänligt som biogas, säger Karl-Johan Bodell.
Totalt kommer KLT ha 392 fordon i trafik från och med nästa höst.