DÄlig anpassning för Àldre
Att köra bil och samtidigt sköta alla reglage, bilstereo och gps blir knepigare ju Àldre man blir helt enkelt för att synen försÀmras. Risken Àr stor att Àldre mÀnniskor inte utnyttjar den moderna bilens bekvÀmligheter och möjligheter. Det menar forskaren Tania Dukic.- Biltillverkarna borde vara mer vakna för de Àldres behov, sÀger hon.
Forskar om Àldres bilkörning. Forskaren Tania Dukic anser att biltillverkarna bör börja anpassa instrumentpaneler efter Àldres behov. Foto: Thomas Arnroth
Foto:
Testet var enkelt. Medan personerna körde pÄ motorvÀg skulle de pÄ uppmaning trycka pÄ en knapp pÄ instrumentpanelen. Det tog 200 millisekunder lÀngre för den Àldre gruppen. En ytterst marginell skillnad kan man tycka, men icke.
- ĂversĂ€tter man det till en mer komplicerad Ă„tgĂ€rd som att stĂ€lla in ljudet pĂ„ stereon eller kontrollera nĂ„got pĂ„ en navigator sĂ„ handlar det om sekunder. Om man samtidigt kör en motorvĂ€g blir det plötsligt frĂ„ga om ganska stora risker, sĂ€ger Tania Dukic.
Försöksutrustningen bestÄr av en cykelhjÀlm med tvÄ kameror pÄ. Den ena kameran riktas rakt fram och filmar vÀgen och instrumentpanelen. Den andra kameran riktas mot ögat och filmar ögats rörelser. Dessa bÄda bilder lÀggs sedan pÄ varandra och resultatet Àr en film som pÄminner om hur ett bilspel till datorn eller spelkonsolen ser ur. Ett kors visar hela tiden vart föraren tittar.
Det var pÄ detta sÀtt Tania Dukic kunde mÀta exakt hur mycket lÀngre tid den Àldre gruppen behövde titta pÄ knappen Àn den yngre.
- Resultatet var vÀntat, men vi visste ju inte exakt hur mycket lÀngre tid de Àldre skulle behöva, sÀger hon.
Synen försÀmras med Äldern, vilket medför allt större problem i bilen. Man fÄr svÄrare att avgöra avstÄnd och andra fordons hastighet. SynfÀltet smalnar ocksÄ och man ser sÀmre i periferin. Att man dÄ mÄste Àgna uppmÀrksamhet Ät annat Àn sjÀlva körningen Àr sÄ klart inte bra.
Ingen som kör bil har vÀl heller undgÄtt den formliga explosion av information och valmöjligheter som erbjuds kring förarplatsen i en modern bil. Förutom att instrumentpanelen innehÄller mer information finns allt mer avancerade underhÄllningssystem, navigationsutrustning, fÀrddator och klimatanlÀggning med möjlighet till olika instÀllningar pÄ olika platser i bilen. Det blir mÄnga knappar och reglage, ofta försedda med förklaringar med liten textstorlek.
- Det Àr helt enkelt inte anpassat till Àldre förare. De klarar inte av att tyda informationen och hitta bland alla reglage medan de kör, sÀger Tania Dukic.
Resultatet blir dock inte att de Àldre blir farligare i trafiken för att de Àgnar för mycket uppmÀrksamhet Ät knappar.
- Nej, de samtal jag haft med Àldre visar snarare att de vÀljer bort den typen av extrafunktioner i bilen. De kör helt enkelt omkring i moderna bilar som tillverkarna utrustat med massa bra saker för bekvÀmligheten som de Àldre inte anvÀnder sig av. Det Àr inte bra för nÄgon.
Tania Dukic tror att biltillverkarna mÄste ta större hÀnsyn till de Àldre bilförarna i framtiden.
- Det Àr en starkt vÀxande grupp i samhÀllet och de har pengar. Biltillverkarna mÄste börja anpassa utformningen av instrumentpaneler och reglage efter deras behov.
Det har redan skett i exempelvis Japan dÀr bland annat Toyota marknadsför modellen Raum som en bil för just Àldre.
- Det kanske inte fungerar att marknadsföra en bil pÄ det sÀttet i Sverige, men om bilarna gjordes enklare att handskas med sÄ skulle det bli bra för alla bilister, inte bara de Àldre.
Tania Dukics avhandling var ett samarbete mellan Arbetslivsinstitutet vĂ€st och Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Just nu arbetar Dukic med att förbereda sitt nĂ€sta forskningsprojekt pĂ„ Statens vĂ€g- och transportforskningsinstitut VTI, i Göteborg. Ăven det ska handla om Ă€ldre i trafiken och allra helst ska cykelhjĂ€lmen anvĂ€ndas igen.
- Ăldre i trafiken Ă€r inget som kommer att försvinna, snarare tvĂ€rt om, sĂ€ger hon.