Därför blev inte landningsbanan längre

Mommehåls flygplats byggdes bara ut till 1 199 meter. Anledningen var att man ville undvika att söka ett nytt miljötillstånd.

399 meter. Förlängningen minskades med en meter för att undvika en mer omfattande miljöprövning.

399 meter. Förlängningen minskades med en meter för att undvika en mer omfattande miljöprövning.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2018-03-23 20:00

– Det stämmer, bekräftar Bruno Nilsson, chef för samhällsbyggnadsenheten. Nu uppdaterar vi istället det befintliga miljötillståndet.

För utbyggnaden av flygplatsen innebär det en snabbare och enklare process. Hade landningsbanan varit 1 200 meter eller längre hade det krävts ett helt nytt miljötillstånd. Frågan hade fått hanteras i mark- och miljödomstolen. Nu räcker det med en uppdatering av det befintliga miljötillståndet från 2002. Ärendet hanteras av kommunen.

En aspekt i ärendet är landningsbanans närhet till Västerviks vattentäkt Hjorten. Det har uppmärksammats av flera personer på senare tid. Miljöpartisten Anna Bodjo tog upp det som ett problem, i en intervju på vt.se. Kenneth Lind, medlem i nätverket Vision Västervik, har lagt ut flera dokument som flygplatsen och säkerheten för sjön.

Västervik Miljö och Energi som driver vattenverket har varit aktivt och krävt en säkerhetsanalys. Nu är den klar.

Lars Holgersson, miljöinspektör på Västerviks kommun, säger att man räknar med att miljö- och byggnadsnämnden ska kunna ta ställning i frågan vid sitt sammanträde i april.

Förlängningen av banan har varit ett viktigt skäl till att man uppdaterar miljötillståndet. Finns det andra förändringar – till exempel att trafiken väntas öka?

– I tillståndet räknar man med ungefär samma trafikvolym som i dag, svarar Holgersson.

Skulle volymerna öka utanför de gränser som anges i tillståndet måste en anmälan göras till kommunens miljötillsyn.

I riskanalysen har man gått igenom en rad tänkbara risker: från havererande plan till bränsleläckage. På området finns två tio kubikmeterstankar med bränsle.

Konsultföretaget WSP skriver att flygplatsen inte innebär en oacceptabel risk för vattentäkten.

"Sannolikheten för en olycka är låg, och sannolikheten för påverkan på vattenskyddsområdet är mycket låg."

Man föreslår ett antal säkerhetshöjande åtgärder.

* Räddningstjänsten och medlemmarna i Västerviks flygklubb ska veta hur man förhindrar att släckvatten vid en brand ska spridas ut i naturen.

* Man bör bevaka så att flygtrafiken inte ökar markant, eller föändras efter att flygplatsen byggts ut.

* Man bör utreda om flygplatsen ska stängslas in.

Även efter säkerhetsutredningen så har vattenverket funderingar. De pekar bland annat på de avverkningar av skog som gjorts.

"Det kan påverka markkemin i området, och öka rörligheten i marken", skriver VA-chefen Ruben Öberg i ett mejl till miljö- och byggnadsnämnden.

Man varnar också för att om Hjortens vatten skulle skadas så kan man inte använda vatten från reservvattentäkten Vångaren hur länge som helst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om