– Det kan var lite uppseendeväckande att komma flygandes på den höjden. En del gillar det, andra inte, berättar Stefan Mörck som är flygchef på Wermlandsflyg.
Sveriges geologiska undersökning, SGU, kommer med hjälp av Wermlandsflyg göra geofysiska flygmätningar i ett område som sträcker sig mellan Östergötlands, Kalmar och Gotlands län. I stort sett hela Västerviks kommun ingår i undersökningsområdet. Det tvåmotoriga flygplanet kommer under perioden vara stationerad på flygplatsen i Västervik.
Stefan Mörck kan inte säga exakt när flygningarna över Västervik kommer att göras:
– Det är så många faktorer som styr. Men generellt kommer vi påbörja i hela området om cirka två veckor (sades den 12 maj, reds.anm.) och sedan kommer vi vara där uppemot tre månader, säger Stefan Mörck.
Under tiden mätningarna görs måste flyget hålla sig på en låg höjd, 60 meter över mark.
–Anledningen till att vi inte flyger högre är att vi då inte får tillräckligt bra mätdata. Flygplanet har diverse sensorer som mäter vad som finns i marken och det är känsliga signaler som vi samlar in. Det är lite som att klippa en gräsmatta, vi flyger med linjer fram och tillbaka. Avståndet mellan varje linje är 200 meter. Så vi flyttar oss inte jättemycket så varje gård kommer vi passera flera gånger.
Den geologiska kartläggningen kan användas i bland annat planering av infrastruktur, så att man vet hur det ser ut under marken när man ska bygga vägar.
Enligt SGU kan mätningarna visa egenskaper hos berggrund och jordarter ned till flera kilometers djup. Förutom för planering av infrastruktur kan kartläggningen även användas för exempelvis prospektering av malm-, metall- och industrimineralförekomster.
Mätningarna kommer genomföras både morgon och kväll beroende på väderlek.
– Vi är väldigt väderkänsliga när vi flyger. Det får inte vara nederbörd och framför allt inte blåsa för mycket, berättar Stefan Mörck.