Från den första juni till den 23 juli är det 61 procent av de planerade tågavgångarna på Tjustbanan som har gått enligt turlistan. Det innebär att 39 procent har blivit inställda och ersatta av buss. En hög siffra jämfört med förra året vid samma tid då det var 13 procent. Runt midsommar gick alla tåg som de skulle, men de senaste veckorna har det gått sämre. Katharina Seijsing är trafik- och planeringschef på Kalmar länstrafik (KLT) förklarar varför tågen har varit inställda:
– Den främsta orsaken har varit fordonsbrist, men också inställda tåg på grund av personalbrist, spårfel och kollision mellan bil och tåg.
Fordonsbristen beror på att det tar tid att reparera och serva tågen. Vid årsskiftet startade KLT en tågverkstad i Kalmar som skulle göra underhåll och reparationer effektivare och man skulle få ut tågen snabbare i trafik.
– Vi har jobbat med att få igång verkstaden. Det har krävts nyrekrytering av personal och utbildning. Vi satsar på att ha bemannat långa pass och även kvällar och helger. Det för att komma i fatt med reparationer.
Katharina Seijsing menar att verkstaden är lösningen på tågproblemen. Med egen verkstad får KLT bättre kontroll, brister i fordonsunderhållet kan åtgärdas och tågen ska kunna gå med full kapacitet.
– Men det tar tid. Vi hade önskat att allt var klart nu. Under den närmaste månaden ska verkstaden vara helt igång, alla fordon vara genomgångna och komma ut i trafik.