Datafel stoppade nya tåget

Det gick bra några dagar, men så blev det stopp. Ett av de nya tågen på Tjustbanan havererade på onsdagskvällen. På torsdagsmorgonen fick luttrade passagerare hoppa på bussen igen.

Det blev ingen mysig tågtur mot Linköping på torsdagsmorgonen. Ett datahaveri stoppade motorerna och ersättningsbuss fick kallas in.

Det blev ingen mysig tågtur mot Linköping på torsdagsmorgonen. Ett datahaveri stoppade motorerna och ersättningsbuss fick kallas in.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2010-06-14 00:00
- Maximal otur, reservtåget kom inte fram på grund av banarbeten, säger Anders Nyberg, trafikplanerare på Veolia.Länstrafiken meddelade på torsdagsmorgonen att ett par turer på Tjustbanan var inställda: Första turen med avgång kl 06:23 och andra turen mot Linköping kl 07:47. Som vanligt ersattes de inställda turerna med buss.Det var på onsdagskvällen som ett av de nya tågen på väg mot Västervik fick problem. - Helt plötsligt stannade motorerna och de gick inte att starta igen, säger Anders Nyberg, transportchef på Veolia.Det här inträffade i närheten av Överum. En buss fick inkallas i all hast och ta passagerarna till Västervik.-Vi hade maximal otur eftersom vi inte kunde sätta in någon reservvagn beroende på de banarbeten som var inbokade under kvällen och natten i området. Normalt hade vi klarat trafiken genom att sätta in en reservvagn, säger Anders Nyberg.Vagnen transporterades på morgonen till Nässjö och tillverkaren Bombardier.- Detta är ett garantifel som tillverkaren åtgärdar.Det var en samling luttrade passagerare som på torsdagsmorgonen vid Resecentrum tog emot beskedet att tåget var inställt.- Det är ju kul om vi slipper åka buss någon gång, som en av resenärerna uttryckte det.Att nya tåg drabbas av barnsjukdomar händer, det är också ett scenario som transportören Veolia har signalerat för.- Men vi har inte haft några problem sedan vi började provköra i april. Vagnarna har gått precis som de ska. Vi hade ju också en lyckad premiär i Västervik, med rekord i antalet passagerare redan på första morgonturen, säger Anders Nyberg.Att en vagn är på reparation ska normalt inte påverka trafiken eftersom det finns reservvagn att sätta in.Erfarenheterna av Itinotågen runt om på landets länstrafikbolag verkar annars vara mycket positiva.-Vi är väldigt nöjda och har hittills en tillgänglighet på 99,23 procent, trots den hårda vintern, säger Tomas Adelöv, trafik chef på länstrafiken i Jönköping.Lars Bull, vd på Värmlandstrafiken är lika nöjd:- Vi har kört med tågen sedan 2006 och de är väldigt driftsäkra och uppskattade både av resenärer och personal.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om