De är oense om flytande villor

Kommunens avtal med Pampas marina gällande de flytande villorna i Västervik talar om vilken part som ska bekosta vad. Men enligt Richard Bergström på marinan har det tillkommit kostnader som de inte kan betala.

Flytande villor. Nu finns en dom som säger att man får bygga flytande hus i Västerviks hamn. Men bolaget Pampas marina och Västerviks kommun verkar inte ha samma syn på avtalet dem emellan.

Flytande villor. Nu finns en dom som säger att man får bygga flytande hus i Västerviks hamn. Men bolaget Pampas marina och Västerviks kommun verkar inte ha samma syn på avtalet dem emellan.

Foto: Kristina Westring

Västervik2016-11-30 16:54

Richard Bergström, vd för Pampas marina som i nio år planerat att bygga flytande hus i Västerviks hamn, sa under tisdagen till VT att projektets framtid hänger på avtalet med kommunen. Enligt Bergström ska det inte vara helt utrett vad bolaget respektive kommunen ska betala. Och om kommunen inte kan tänka sig att betala merkostnader så kan Pampas marina dra sig ur, menade Bergström.

När VT når Tomas Kronståhl (S), kommunstyrelsens ordförande, under onsdagsmorgonen säger han att frågan om vem som ska bekosta vad är tydligt utrett.

– Vi har ett exploateringsavtal där det framgår tydligt vem som ska göra vad. Det trodde jag var utrett. Det enda frågetecknet är påkörningsskyddet vid farleden, den frågan är inte utredd, men den blir aktuell först i etapp två av projektet.

Enligt Tomas Kronståhl har kommunen sträckt sig ganska långt i projektet. De ska till exempel göra i ordning kajen och betala kostnaderna för en strandpromenad. Den väntas kosta två miljoner kronor. Han säger att han verkligen hoppas att projektet fortsätter och att de flytande villorna kommer att byggas. Det skulle vara ett fantastiskt fint inslag i skärgårdsstaden Västervik, säger han.

– Nu har vi fått tillstånd och då borde det vara möjligt att dra igång. Nu är det upp till dem.

Richard Bergström anser ändå att det läggs för mycket last på Pampas marina från kommunens sida. Han säger att det tillkommit kostnader sedan avtalet slöts 2013 och att bolaget måste få ekonomi i projektet. Han säger att en sak som missats i avtalet är anslutning av bryggor mot land där en två meter hög kaj finns i dag. Där måste man bygga en konsolbrygga och det kostar enligt Richard Bergström runt en miljon eller kanske mer. Han säger också att kostnaderna för att bygga påseglingsskydd skulle kunna elimineras om kommunen går dem till mötes och stänger den södra farleden som – enligt Richard Bergström – inte behöver vara öppen. Påseglingsskydden kostar runt en miljon.

– De här kostnaderna tillsammans blir för höga. Vi har räknat på det och vi kan bara ta hälften så mycket betalt för villorna i Västervik än om de hade legat i Stockholm. Vi har fört diskussioner med kommunen sedan i maj men de har ännu inte slutförts.

Pampas marina räknar med att kunna ta fem till sex miljoner kronor för villorna i Västervik. I Stockholm kostar motsvarande hus tio till tolv miljoner.

Vem betalar vad?

Det här ska Västerviks kommun utföra och bekosta:

Allmän platsmark för gångtrafik, alltså strandpromenaden (där ingår kostnader för bland annat arkeologiska markundersökningar och sanering)

Flytt av farleden utanför exploateringsområdet

Kommunen ska betala 290 000 kronor till Pampas marina för mark- och vattenområden

Det här ska Pampas marina utföra och bekosta:

Bryggor och pirer för de flytande husen

Parkering inom kvartersmark

Gemensamma anordningar för husens ägare, såsom soprum

Vändplan för lokaltrafik inom allmän platsmark

Vatten- och avloppsledningar, fjärrvärmeledningar och elledningar från förbindelsepunkter till kajkant vid brygga/pir

Påseglingsskydd som ska hindra att de flytande villorna körs på

Plankostnad

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om