"De kan lägga sina pengar på en egen katalog"

Om en friskola vill satsa sina slantar på reklam och marknadsföring får de gärna göra det, men de ska inte begära att få vara med i den kommunala skolans gymnasiekatalog.

Västervik2008-08-28 00:07
Det är svaret barn- och utbildningsnämnden har till Svante Peterson, vd för John Bauergymnasiet. I våras kritiserade han kommunen för att vara orättvis mot friskolorna, vad det gäller gymnasiets marknadsföring mot högstadieeleverna. Nämndens åsikt, som formulerats av gymnasiechefen Staffan Erlandsson, är att om en friskola vill göra ett besök på en grundskola eller bjuda in eleverna till sin skola är det upp till friskolans rektor att göra det. Peterson ville också att en gemensam gymnasiekatalog tas fram, det tycker dock inte Erlandsson och nämnden är en bra idé. "Den kommunala gymnasieskolan och JB är två självstiga organisationer som bör marknadsföra sig var för sig och stå på egna ben" står det i svaret.- De fristående skolorna får precis samma peng för det här. De kan välja att lägga sina pengar på en katalog om de vill. Skulle man ta in friskolorna i katalogen skulle man ge dem betalt två gånger, förklarar förvaltningschefen Lena Karlberg.Nämndordförande Mats Hugosson (c) påpekar att ingen annan friskola någonsin har kommit med samma påståenden som Svante Peterson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om