– Det handlar framförallt om att många i regel hänger på sina skärmar, berättar Mario Zouein när vi möter honom och några av hans affärskompanjoner under jullovet.
Kompisgänget, som utöver Mario även består av Lukas Sjögren, Ludwig Svensson, Svante Arkåsen och Elliot Wrångberg, är själva glada i att spela kort och ser kortspelandet som ett sätt att umgås utan telefonskärmar. Genom sitt UF-företag Näringslivsleken vill de sprida spelglädje till fler.
– Vi tänkte att vi kan skapa en produkt som både förbättrar umgänget mellan personer och gynnar lokala företag, säger Lukas.
Idén med Näringslivsleken är att företag från Västerviks kommun, mot en kostnad, får sin logotyp tryckt på ett av den klassiska kortlekens 52 spelkort. Intill logotypen ska även en qr-kod finnas redo att scannas som för en vidare till UF-företagets egna hemsida, där sponsorföretaget presenteras. Baksidan på korten pryds av ett Spårö båk-motiv, ritad av Lukas mormor.
– På så vis kan vi erbjuda företag en långvarig och direkt kontakt med potentiella kunder. En kortlek sparar man ofta och kan användas flera år framöver, förklarar Lukas.
Ännu är dock ingen kortlek tryckt. Under mellandagarna hade man hittills lyckats samla in 35 företag som vill pryda kortleken, men förhoppningarna är att man hittar ytterligare 17 aktörer som vill synas i sammanhanget.
På tal om kortspel så har UF-gänget även planer på att lansera en spelkortsguide på samma hemsida som qr-koderna länkar till.
– Ofta spelar man alltid samma spel men vi tänkte att vi kunde underlätta för folk som får vår kortlek att hitta nya spel, säger Lukas.
Och vad spelar ni i kompisgänget helst?
– Italiensk poker, berättar Mario.
Någon vidare förklaring för hur spelet går till hinns inte med. Istället pratar trion på plats om potentialen att expandera konceptet med företagskortlekar till andra städer när det väl fått snurr här i Västervik.
– Vi samlar in data kring hur många av våra kortspelare som klickar sig vidare till företagen som syns på kortleken. Det är information som vi sen kan använda till att sprida produkten, säger Ludwig.
Vad har ni mött för utmaningar med företagandet?
– Att många företag är lite rädda för att en gratis kortlek bara kommer slängas efter att den delats ut. Så vi jobbar istället med att skapa en relation till den som får kortleken, genom att de behöver vinna över oss i en gissningslek för att kunna få en gratis kortlek.