Företagarna i skärgården vet av erfarenhet att det krävs lång framförhållning när trafiken ska planeras.
– Vi arbetar med att utveckla och förbereda upplevelser och dessa måste ut tidigt för att nå ut. Senast i december måste tidtabellerna vara klara för att hinna ut i informationsmaterialet. Många gäster vill boka tidigt och då är det helt avgörande att det finns klara besked med hur båtarna går, säger Lina Johansson, som driver Hasselö skärgårdsupplevelse.
Västervik framåt har fått i uppdrag av kommunen att hitta en långsiktig lösning för skärgårdstrafiken. Ett av målen är att komma fram till några olika förslag på en långsiktig samverkan mellan kommunen och näringslivet.
– Just nu arbetar affärsutvecklare Mårten Salander med kartläggning och en enkät har skickats ut till hela näringslivet i kommunen, säger Christina Thorstensson, projektledare för företagsutveckling på Västervik framåt.
I förstudien, som ska presenteras för kommunen i början av september, kommer flera förslag att läggas fram. De bästa kommer analyseras ytterligare innan det bestäms vilket ska genomföras.
Hur ser lösningen ut för nästa år?
– Vårt uppdrag är att hitta en långsiktig lösning och vi är fullt medvetna om att det krävs framförhållning. Men för 2017 vet vi just nu inte hur det kommer att se ut, säger Christina Thorstensson.