Axel Cavalli–Björkman är ordförande i samfällighetsföreningen. Han berättat att föreningen och dess medlemmar varje år har stora problem med att båtmotorer stjäls. Problemen har varit omfattande. De har därför i omgångar förbättrat säkerheten vid sin brygga vid Kuggviken, även kallat Rätö brygga. I dag finns grindar med kodlås som skalskydd för anläggningen, men det ser inte ut att räcka. Redan i år har fyra motorer stulits, fler än föregående år.
– Det här är ett gissel för oss och det är väldigt svårt att skydda sig mot stölder, säger Axel Cavalli-Björkman.
Axel Cavalli-Björkman berättar att ett skalskydd på land fungerar till viss del, men att metoden som tjuvarna ofta använder kommer runt skyddet.
– I stället stjäl man en mindre båt, en eka eller så, från en plats längre bort i vattnet på en oskyddad plats. Den används sedan för att komma åt båtarna från vattensidan.
Väl där sågas kättingar av och båten bogseras in i vass längre bort.
– Man ser till att man ligger skymd och kan arbeta ostört, gärna nära en väg så att man kan sticka fort när man är klar.
Eftersom bryggan ligger på landbygden, där trafiken är förhållandevis liten, är just Rätö brygga särskilt utsatt. Fler skydd finns.
– Många dna-märker sina motorer och frivilliga i samfällighetsföreningen har patrullerat området i vaktpass under högsäsongen.
Men i patrulleringen ligger också ett problem.
– Vad händer om man stöter på tjuvar? Det är så klart obehagligt. Det är ligor som ligger bakom stölderna, det är inga ungdomar som stjäl, inte enligt vår erfarenhet i alla fall.
För att få bukt med problemen tittar man nu på ytterligare säkerhetslösningar.
– Just nu måste vi titta på om det finns mer att göra. Vi funderar på att utöka skalskyddet, kanske med kodlås redan på parkeringen, det stjäls där också, och vi undersöker möjligheterna att skaffa kameraövervakning. Det här är ett allvarligt problem för oss och ett riktigt gissel för de som har sina båtar vid vår brygga.
Enligt Ulf Gollungberg vid polisen i Västervik brukar det vara så att tyngre motorer stjäls av mer organiserade ligor, det krävs helt enkelt mer av tjuvarna för att lyckas. Lättare motorer stjäls oftast av tjuvar som är hemmahörande i närheten. Polisen har haft framgång med att spåra motorer som är utrustade med gps-sändare men de sitter oftast på de dyrare motorerna.