De platta paketen fyller 50 år

Ikea har präglat de svenska hemmen mer än något annat företag. I år är det 50 år sedan det första varuhuset öppnade. Den småländska möbeljätten firar sitt jubileum genom att bland annat öppna den interna utställningen "Ikea genom tiderna" för allmänheten.

En tevekanna och väl tummade veckotidningar fanns ofta på plats under 1950-talet.

En tevekanna och väl tummade veckotidningar fanns ofta på plats under 1950-talet.

Foto:

Västervik2008-04-08 00:06
När Ingvar Kamprad började sälja vykort och pennor kunde ingen ana att han sått fröet till en världsomfattande koncern. Men postorderverksamheten gick bra och uppmuntrad av framgångarna utökade han sortimentet till att omfatta även möbler. Resten är en framgångssaga som placerat både Älmhult och Sverige på världskartan. I skrivande stund finns det 275 varuhus utspridda över en stor del av världen. Den snabba tillväxten har gjort det viktigt att hålla företagskulturen levande. De småländska idéerna finns sedan länge formulerade i ett slags testamente där det slås fast att enkelhet och sparsamhet är rättesnören att leva efter. Ett annat sätt att hålla de gamla idéerna i liv är att ordna interna utställningar som "Ikea genom tiderna". Här finner vi Eva Hagberg som är kulturarbetare och ansvarar för att ta tillvara på flydda tiders erfarenheter. Hon började jobba på Ikea redan 1969 och har hunnit se det mesta i möbelväg komma och gå. - Under de senaste decenniernas slit- och slängperioder har det mesta rensats bort från de svenska hemmen. Det är synd eftersom det är en del av vårt kulturarv, säger Eva Hagberg som i sitt jobb ofta får stifta bekantskap med de gamla möblerna.Hon berättar att man valt att visa olika vardagsrum eftersom det är där man tydligt kan se skillnaderna. Och visst ser både möblerna och placeringen annorlunda ut. I rummen från tidigt 1950-tal är det en numera viktig detalj som saknas, nämligen teven. På den tiden möblerade man rummen för en samvaro som byggde på att man skulle kunna se varandra i ögonen, kanske över ett sällskapsspel eller en kopp kaffe. Diskret vid sidan om stod radion där man kunde lyssna på nyheterna eller stilla musik.Först under den senare delen av 50-talet började teveapparaterna bli vanliga, vilket syns i nästa rum. Där står den lilla svartvita teven diskret placerad i ena hörnet. Tevesändningarna var på den tiden begränsade, vilket gjorde att den största delen av tiden i vardagsrummet ägnades åt andra saker.Under 1960-talet kom de stora förändringarna i form av flower-power och studentrevolter. Nu ville kunderna ha en ungdomlig prägel på sina hem vilket gjorde att de mörka och murriga färgerna försvann. Istället blev det starka färger, mycket lampor och snurrfåtöljer som dominerade. Men redan på 1970-talet var vi tillbaka i det mer traditionella där framförallt jeanstygerna blev efterfrågade. Under 70-talet satsade Ikea även på enkla och lite ovanliga lösningar. Bland annat kom lagerhyllorna att ersätta de traditionella bokhyllorna, vilket öppnade nya möjligheter för den kreative att möblera sitt hem.Under yuppieåren på 1980-talet kom sedan high-tech och lyx att stå i fokus. Köpstarka kunder ville ha avancerad design som gärna såg ut att kosta skjortan.Samtidigt satsade man på en återgång till det gamla. Med den så kallade Stockholmsserien ville Ikea visa att man inte uteslutande satsade på de unga och köpstarka. De senaste möblerna kommer från 1990- och 2000-talet och flera av dem finns sannolikt kvar i många svenska hem, vilket gör att de inte upplevs som museiföremål.
Jubileet
Den 28/10 1958 invigdes Ikea i Älmhult med stor pompa och ståt. I år kommer man att fira jubileumet med ett stort kalas i oktober. Ikea hette från början Ikéa som är en förkortning av Ingvar Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om