"De räddade stod redan i duschen"
- När vi kom fram till olycksplatsen stod de fyra räddade redan i var sin varm dusch ombord på m/s Tinto. De var genomfrusna. Det berättar Lars Askenvik på Kustbevakningens snabbgående fartyg KBV 304 i Västervik.
- Vi for i väg med 32 knop redan efter sex minuter och fick sedan fortlöpande information under gång ut mot den angivna positionen. Vi nådde platsen redan efter omkring 50 minuter.
- Vi såg m/s Tinto ligga still med en livflotte intill från m/s Marina S, vilken vi länsade från vatten och tog med in till Västervik. Vi fiskade även upp den satellitnödsändare med boj som de nödställda kastat i havet samtidigt som de själva hoppade överbord, berättar Askenvik.
Satelliten hade aktiverats som den skulle och börjat sända ut en nödsignal, vilken uppfattades av såväl sjöräddningscentraler som trafikflyget.
Lars Askenvik såg inga större mängder olja på vattnet vid olycksplatsen, bara ett oljeskimmer på vattenytan och en doft av olja.
- Kustbevakningen har skickat ut både spaningsflyget och vårt miljöfartyg från Oxelösund för att undersöka området noggrannare.
Lars Askenvik anser att de fyra i besättningen på m/s Marina S måste ha haft änglavakt.
- Fartyget träffades en bit framför överbyggnaden på babordssidan och formligen klövs på mitten. Hade Tintos förskepp träffat bara lite längre akteröver hade besättningsmännen kunnat dödas direkt eller skadats svårt i smällen. Om så inte hade skett hade de i alla fall kunnat bli instängda i hytterna sedan dörrar och annat deformerats.
M/s Marina S var olastad och hade cirka 20 000 liter brännolja i sina tankar då hon gick till botten. Ingen olja verkade dock vid 17-tiden ha läckt ut från bränsletankarna.
De fyra ombord på det danska fartyget fick inte med sig något alls. Två som låg och sov hoppade i havet i bara underkläder.
- Den danske kaptenen bad oss leta noga i den bärgade livlotten efter hans glasögon med speciallinser men vi fann dem tyvärr inte, säger Lars Askenvik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!