De utmanar årets julklapp

Nu utmanar Naturskyddsföreningen årets julklapp VR-glasögon med NR-glasögon. Det handlar om att uppleva saker på riktigt.

Verkligt. Joakim Johansson uppmanar till äkta upplevelser och att handla lokala råvaror till julbordet.

Verkligt. Joakim Johansson uppmanar till äkta upplevelser och att handla lokala råvaror till julbordet.

Foto: Kristina Westring

Västervik2016-11-26 13:00

– Svensk handel sätter nya försäljningsrekord varje år. Årets julklapp är ofta en pryl som är populär en ganska kort tid, säger Joakim Johansson, ordförande för Naturskyddsföreningen i Tjust.

Han menar att det blir slit och släng vilket tär enormt på våra resurser. Att uppleva naturen och gå en sväng på Tjust- eller Gränsöleden är ett bra alternativ till prylhysterin.

När handeln lanserade årets julklapp, VR-glasögon, glasögon som simulerar verkligheten, fick Naturskyddsföreningen en idé. Med begreppet "natural reality" vill föreningen slå ett slag för den verkliga verkligheten. De vill att vi ska påminnas om naturens storslagenhet och att människor mår bra av att vistas utomhus.

– "Natural reality" är en parafras på "vertual reality" (VR). Med glimten i ögat gjorde vi en kort film om upplevelser på riktigt. Vi sätter fingret på samtiden. Många är ständigt uppkopplade och glömmer att det finns andra värden, säger Jesper Liveröd, ansvarig för pressfrågor på Naturskyddsföreningens rikskansli.

Filmen är en parodi på simulerad verklighet och visar några människor som är mitt ute i en skog. De ser väldigt skeptiska ut när de tar på sig skidglasögon med klart glas. Men det är en fantastisk värld; vattnet är blött, snön kall och det går att se i 360 grader. Fantastiskt.

– Julen handlar ju om en massa saker. Det skadar verkligen inte att nyansera julklappshysterin och fundera på vad julen ska innebära när det gäller upplevelser och gemenskap, säger Jesper Liveröd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om