De vill komma in i matchen

DK Data trodde de hade en modern inställning till sociala medier. Efter föreläsningen av Joakim Jardenberg ändrade de inställning.

Andreas Oscarsson och Daniel Sjödin fick rannsaka sig själva efter föreläsningen om sociala medier på Västerviks högskolecentrum.
Foto: Staffan Eliasson

Andreas Oscarsson och Daniel Sjödin fick rannsaka sig själva efter föreläsningen om sociala medier på Västerviks högskolecentrum. Foto: Staffan Eliasson

Foto: Staffan Eliasson

Västervik2010-03-22 17:15
- Vi måste sätta oss ner och fundera på hur vi kan komma in i matchen, säger Andreas Oscarsson. Han och kollegan Daniel Sjödin har just rannsakat sig själva och sitt företag. Tillsammans med 65 andra personer på plats i Västerviks högskolecentrum har de fått ta ställning till om de har råd att inte lyssna på de 3,5 miljoner människor som är medlemmar på Facebook i Sverige.Joakim Jardenbergs budskap under måndagens föreläsning är tydligt. Facebook är en typ av social media som växer samtidigt som företag förbjuder det. Andra tillåter det, men få använder det som marknadsföring.- När det är så många människor där ute och vi vill nå så många som möjligt är det ju dumt att inte använda Facebook som marknadsföring. Det kan ju bli ett komplement till vår övriga marknadsföring, givetvis måste vi använda det på det sättet också, säger Daniel Sjödin. På DK data har de sociala medierna Twitter och Facebook bland annat använts av de anställda för att samtala och berätta var man är. Företaget trodde att de låg långt framme när gäller toleransen för sociala medier. Men efter föreläsningen fick de tänka om.Som så många andra företag, menar Jardenberg.- Det är många företag som upplever att de kan göra mer och använda sig mer av sociala medier. Det är många som inser att de inte är med i matchen. Det händer mycket hela tiden och det är mycket att ta in. Det kostar vara Zlatan-bra i den här stora matchen. Men det är värt det.
Sociala medier
Sociala medier betecknar aktiviteter som kombinerar teknologi, social interaktion och användargenererat innehåll. Det kan ta sig uttryck i Internetforum, bloggar, wikier, poddradio och artikelkommentarer. Termen används ofta som slagord för sådana tjänster.
En annan definition är "Sociala medier är demokratisering av innehåll och förståelse för den roll människor spelar i arbetet med att inte bara läsa och sprida information, utan också hur de delar och skapar innehåll för andra att delta i."I dag använder många företag och organisationer sociala medier för att kommunicera med sina målgrupper, eftersom det är ett snabbt och enkelt sätt att nå fram och skapa en dialog.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om