Deklarera säkrare med e-legitimation

Legitimationskort på nätet ger privatpersoner tillgång till alla Skatteverkets e-tjänster.

Västervik2005-03-26 00:25
För dem som vill lägga till eller ändra uppgifter i sin deklaration när de deklarerar elektroniskt krävs en så kallad e-legitimation.
- E-legitimationen kan jämföras med en vanlig id-handling och den tillhandahålls av banken. Har man internetbank kan man via bankens hemsida ladda ner e-legitimationen till sin hårddisk. Sedan går den att föra över till diskett eller CD-skiva om man vill använda den på en annan dator, säger Claes Pettersson på skattekontoret i Västervik.
Med säkerhetskoder kan de förtryckta deklarationsuppgifterna endast godkännas. Med en e-legitimation kan alla Skatteverkets e-tjänster användas. Det innebär att man bland annat kan lämna sin inkomstdeklaration, skattedeklaration och ansöka om skattejämkning. Dessutom kan man legitimera sig för att se sitt skattekonto.

- Fler Internettjänster blir tillgängliga om man använder e-legitimation. Till exempel kan man skriva ut personbevis på sin egen skrivare och företag kan lämna skattedeklaration för moms, arbetsgivaravgifter och avdragen skatt via Internet, säger Claes Pettersson.
Förra året deklarerade 124 000 svenskar med e-legitimation. På Skatteverket tror man att den siffran kommer att öka i år. Snart kan man dessutom legitimera sig med sin mobil. Flera svenska banker och mobiloperatörer har nu enats om en gemensam standard för mobil e-legitimation. Identifieringen knyts till mobilens SIM-kort så att mobilen säkert kan användas för elektronisk identifiering och underskrift i en mängd tjänster. De första testerna med den nya standarden beräknas ske under hösten i år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om